Hem / Blogg / "Long-tail" - den långa svansen - inom digital marknadsföring
Skriven av: Michiel Ouwerkerk

"Long-tail" - den långa svansen - inom digital marknadsföring

Datum publicerad

29.08.23

Datum uppdaterad

29.08.24
SE Long tail søkeord Michiel v1

Har du hört talas om begreppet long tail? Läs mer om long tail och hur du kan använda det inom sökmotoroptimering och digital marknadsföring!

"Long tail" är systern till Pareto-analysen, även känd som 80/20-regeln. Denna regel säger att en fysisk bokhandel får 80% av sina intäkter från 20% av de böcker som finns i sortimentet. En sådan bokhandel kan bara exponera några tusen böcker, medan digitala aktörer, som Amazon, kan exponera en obegränsad mängd böcker och skicka varorna direkt till kunderna från stora centrallager.

Den oändliga lagringskapaciteten, utan stora merkostnader, har gjort att alla de böcker som bara säljs 1-2 gånger i månaden tillsammans kan generera lika mycket intäkter som de bästsäljande böckerna.

Detta koncept kallas för long-tail.

"Long-tail"-konceptet

Long-tail uppfanns av Chris Anderson, som är chefredaktör för Wired. Han skrev en hel bok om konceptet 2006. Chris Anderson insåg att 80/20-regeln inte gäller i den digitala världen. Det visade sig att mer än 50 % av Amazons intäkter kom från böcker som inte fanns med bland de 130 000 mest sålda.

Med andra ord är de böcker som bara säljs en eller ett par gånger i månaden kollektivt viktigare än de 130 000 mest sålda böckerna (siffrorna är från 2005). Han kallade detta fenomen för "long-tail".

"Long-tail" syftar på det faktum att alla enskilda försäljningar av obskyra böcker tillsammans kan vara minst lika viktiga som bästsäljarna.

Long tail long tail tom synlighet 1024x483

Long-tail for SEO

Om du kontrollerar den organiska trafiken till din webbplats kommer du ofta att hitta liknande siffror. På synlighet.se kommer till exempel 50% av trafiken till de 30 mest populära sidorna. Resten av trafiken kommer från besök på alla andra sidor på webbplatsen, vilket uppgår till flera hundra sidor.

Uppdelningen ser ut så här:

Long tail synlighet no

Samma sak gäller ofta för nyckelord som människor använder för att hitta dessa sidor på webbplatser. Till exempel kan 50% av den organiska trafiken från Google komma från sökfraser som bara används tre eller färre gånger i månaden.

Per definition har dessa sökord då 0 sökvolym, eftersom det minsta som registreras är 10 sökningar per månad i genomsnitt under 12 månader.

Sökvolym, köpintention och konverteringsgrad

Sökorden i den motsatta änden av long tail kallas "fat-head". De har den högsta sökvolymen, och det är ofta dessa enstaka ord som ensamma genererar mest trafik till webbplatsen. Det är också dessa sökord som kostar mest pengar i Google Ads och som har störst konkurrens i det organiska sökandet.

Longtail-nyckelord som "vw golf gte plugin hybrid" är mycket mer specifika och har därför inte en lika hög sökvolym. MEN-kunder är ofta närmare ett köp när de använder mer specifika sökord. Dessa termer tenderar också att ha mindre konkurrens, både i betald och organisk sökning. Med mindre konkurrens behöver du färre sökmotoroptimeringsåtgärder för att uppnå önskad ranking.

Även om "bil" har en otroligt hög sökvolym (se bilden nedan), vet du inte avsikten hos den som söker efter "bil". Det kan vara så att den som söker vill veta mer om bilteknik eller bilhistoria, och det är inte viktigt för en bilhandlare.

Om sökaren letar efter "volkswagen golf" är avsikten mer uppenbar. Då är det större chans att sökaren överväger ett köp. Om sökaren har kommit ner till longtail-termen "vw golf gte plugin hybrid", kan vi föreställa oss att sökaren är ännu närmare ett beslut.

Long tail long tail synlighetslogotyp 1500w 1024x565

Det handlar inte bara om långa, specifika söktermer som "vw golf gte plug in hybrid" eller "jo nesbø politi hardcover", utan även om modellnummer och serienummer, som ISBN för Chris Andersons bok: "9788203352942".

Inkludera "long-tail" i din sökordsstrategi

I princip kan man säga att det finns ett samband mellan sökvolym, relevans och avsikten bakom en sökning:

Nyckelord med hög sökvolym, t.ex. "bil":

  • Generisk
  • Låg relevans
  • Låg köpintention

Sökord med medelhög sökvolym, t.ex. "vw golf"

  • Något specifik
  • Relevant
  • Medelhög köpintention

Sökord med låg sökvolym - "vw golf gte plugin hybrid"

  • Mycket specifika
  • Hög relevans
  • Hög köpintention

Fokusera inte bara på sökord med hög volym i din sökordsstrategi. Beskriv dina produkter och din expertis i detalj så att du kan synas på sökord med lång svans.

Ser din webbplatstrafik fortfarande ut som en 80/20 Pareto-analys? Kontakta oss för att få synlighet på dina long-tail! Synlighets specialister i Malmö är redo.