Hem / Blogg / Annonsering på Instagram
Skriven av: Katinka Sletten

Annonsering på Instagram

Datum publicerad

03.10.19

Datum uppdaterad

20.07.23
Synlighet Instagram

71 procent av alla svenskar använder Instagram. 90% av människorna på Instagram följer företag såväl som andra människor. Det gör Instagram till ett socialt medium som en del av många företags marknadsföringsmix.

Instagram - en kanal for ditt företag?

"Instagram är platsen där trendsättare påverkar hur kultur skapas, tänker på nya sätt och tar det som redan finns i oväntade riktningar. Nu kan du och ditt företag gå med i det som händer och prova något nytt - använd Reels för att introducera ditt team, publicera en frågetagg i Stories för att starta en konversation med kunder, tagga produkter över innehåll så att dina följare enkelt kan köpa det ögonblick de upptäcker föremålet – och forma historien du vill berätta om ditt varumärke."

Detta är vad Instagram själv lyfter fram som det som gör detta sociala medium särskilt väl lämpat för företag.

  • Öka varumärkesmedvetenheten och få ett större nätverk
  • Bygg ditt varumärke genom att engagera ditt nätverk
  • Öka försäljningen i webbutiken genom att inspirera
  • Generera potentiella kunder genom att erbjuda användbart innehåll
  • Employer branding

Din målgrupp finns på Instagram för att bli inspirerad. Det gör det till en mycket bra kanal för varumärken som säljer visuella produkter, såsom kläder, skönhetsprodukter, mode, inredning – eller andra visuella produkter. Instagram Shopping låter dig länka produkterna du visar upp direkt till din webbutik, så att vägen från inspiration till köp blir så kort som möjligt.

För B2B-spelare kommer Instagram att vara en kanal som kan lämpa sig väl för din employer branding-strategi för nuvarande och framtida anställda. Med video- och bildinnehåll kan du visa upp arbetsmiljön och stjärnorna i ditt företag, vilket hjälper till att attrahera framtida medarbetare. Om du har purpurambitioner måste employer branding stå högt på agendan.

Läs också:
hur du gör dina anställda till ambassadörer i sociala medier

Tre tips för att lyckas med marknadsföring på Instagram

Det kan helt klart vara en stor fördel för dig som företag att vara närvarande på Instagram, men det gäller att fundera noga över varför och lägga tid på innehållet. Om målgruppen inte upplever innehållet som användbart ger det inte önskat resultat.

Här är tre tips att tänka på när du skapar en Instagram-strategi:

1. Skapa värde för dina följare.
Ge tips, dela expertis, inspiration, nyheter, underhållning. Sätt dig in i målgruppens behov. Har du bekantat dig med "Jobs to be Done"-perspektivet? Det hjälper dig att ändra fokus från dina produkter och tjänster till din målgrupps behov.

2. Välj en tydlig målgrupp.
I princip ser alla dina följare allt du lägger upp på Instagram. För att vara relevant innebär det ofta att du ska välja en väldigt specifik målgrupp och inte nödvändigtvis tänka att du ska ha med alla som kan tänka sig att köpa av dig.

3. Du måste vara aktiv på Instagram.
Det är detta som leder folk till din profil, och det är bara här du får dem att följa dig. Det betyder att du bör svara på alla kommentarer du får på dina inlägg och uppmuntra engagemang från dina följare.

Här kan du läsa mer och få fem tips för företag på Instagram som du kan implementera direkt.

Annonsering på Instagram

På Instagram kan du välja vem du vill annonsera för med hjälp av bra inriktningsmetoder. Du kan till exempel bara annonsera för kvinnor över 30, som bor i Stavanger och är modeintresserade eller de som gillar din Instagramsida. Bra inriktningsalternativ gör annonseringen mer lönsam.

I annonsverktyget för Instagram hittar du ett brett utbud av olika alternativ och möjliga kombinationer för att hitta relevanta målgrupper.

Huvudkategorierna är:

  • Anpassad målgrupp
  • Demografi - plats, ålder, kön, språk
  • Detaljerad inriktning - utbildning, civilstånd, intressen, beteende, jobb ++
  • Anslutningar - gilla/ogilla din sida, vänner till de som gillar din sida

Du kan kombinera flera olika typer av inriktning för att säkerställa att du träffar precis den målgrupp som är intresserad av det du gör. Du kan testa flera målgrupper mot varandra, eller välja att lägga mer av din annonsbudget på en specifik målgrupp.

Instagram har flera annonsformat anpassade efter vad målet med din annonsering och kampanjer är.

Olika annonsformat:
Bildannonser, karuseller, videoannonser, berättelser, reels, Instagram Shopping och annonser med varumärkesinnehåll skräddarsytt för att arbeta med influencers och innehållsskapare.

Facebook ooch Instagram Marketing Partner

Synlighet är en officiell Facebook-marknadsföringspartner, som inkluderar Instagram- och Messenger-kanalerna. Vi levererar kampanjer som alltid utnyttjar det senaste funktioner.

När vi driver annonskampanjer för andra företags räkning optimerar vi resultaten genom kontinuerlig testning, mätning och analys. På så sätt får du bästa möjliga resultat inom din budget.

Vill du ha en strategisk partner eller specialister som säkerställer kampanjhantering på Instagram? Hör av dig och låt våra specialister visa dig vilka möjligheter du bör ta vara på.

Ta kontakt for en pratstund om Instagram