Hem / Blogg / Hur når man rätt kunder via Google Ads?
Skriven av: Stine-Marie Tangenes

Hur når man rätt kunder via Google Ads?

Datum publicerad

15.07.20

Datum uppdaterad

23.09.24
I Stock 961280054

Ska du sätta upp en kampanj i Google Ads, men har svårt att ta reda på vem du ska rikta annonserna till? Du är inte ensam!

Möjligheterna är nästan oändliga

Möjligheterna till inriktning är nästan oändliga i Google Ads. För att ge dig en överblick över de olika målgruppslistorna, finner du nedan de vanligaste inriktningsalternativen som du kan använda. 

För att hitta din målgrupp i Google Ads kan du välja mellan flera typer av målgruppslistor. En publik lista är ett urval av onlineanvändare som faller inom en given specifikation. Vissa listor är mer statiska, vilket innebär att det ofta är samma personer du når. Andra listor är mer dynamiska och uppdateras ofta med nya användare.

Här är de vanligaste målgruppslistorna i Google Ads:

  • Remarketing – besökare på din webbplats
  • Customer Match - kundlistor
  • Similar Audiences - spegla publiken
  • Affinity Audiences – publik av intresse
  • In-market-målgrupper – "in-market-for"
  • Topics - ämnesinriktning
  • Custom Audiences - skräddarsy
  • Detailed Demographics - detaljerad demografi
  • Life Events - livshändelser


Bland dessa finns de målgrupper som Google redan har definierat, och målgrupper där du har möjlighet att sätta upp skräddarsydda målgrupper.

Remarketing – ja, det fungerar!

"Åh, följer du mig överallt på internet, när jag bara har varit på en hemsida en gång?". Det är en fråga vi på Synlighet ofta får när vi säger att vi jobbar med onlineannonsering. "Ja", säger vi då "- och vet du varför? För det fungerar.” Ingen annan inriktning har högre klickfrekvens och omvandlingsfrekvens än remarketing.

Att arbeta med remarketing är en konst – bara med den här typen av listor är möjligheterna nästan oändliga.

Du kan till exempel skapa remarketinglistor på:

  • användare som har besökt specifika målsidor på din webbplats

  • användare från din webbplats som har ett särskilt intresse

  • användare från din webbplats som har en viss demografi

  • användare som redan har köpt av dig tidigare

Kanske vill du ge användare som redan har köpt något av dig ett specialerbjudande? Eller kanske du vill skräddarsy annonsbudskapet efter vad användarna är intresserade av? Allt detta är möjligt med remarketing. Du kan enkelt sätta upp listorna i Google Analytics innan du importerar dem till ditt Google Ads-konto.

En annan typ av remarketing

Det finns kanske en annan inriktning som kan jämföras med remarketing – och det är Customer Match.

Customer Match är listor över dina kunder, användare som har anmält sig till ditt nyhetsbrev, kundklubb eller användare som har registrerat sig på din webbplats på annat sätt. Dessa listor kan bestå av adresser, telefonnummer eller e-mailadresser. Den här typen av inriktning liknar remarketing genom att det finns kunder som redan känner dig.

Utöver dessa två målgrupper som du kan sätta upp själv är Google till stor hjälp och har skapat målgruppslistor som är redo att användas.

De som liknar dina kunder

När dina remarketinglistor har tillräckligt många användare ger Google dig automatiskt möjligheten att annonsera mot Similar Audiences. Det här är användare som Google tror liknar dem på dina remarketinglistor. Du kan därför rikta dina annonser till användare som har liknande användarbeteende online som de som har besökt din webbplats.

Med en tillräckligt stor lista kan du även till exempel ange att de ska se ut som användare som har gjort ett köp på din hemsida.

Vad är din målgrupp intresserad av?

En annan typ av målgrupp som Google har fördefinierat är Affinity Audiences. Det är här användare som Google tror är intresserade av ett specifikt ämne placeras. Google baserar detta på användarnas beteende online, inklusive vad de söker efter, vilka webbplatser de besöker och vilka appar de använder. Exempel på sådana intressegrupper är "Sportfans", "Beach Bound Travellers" och "Family Focused", för att nämna några.

Du är välkommen att kolla i Google Analytics, under Audiences, och utforska vilka målgrupper av intresse som historiskt har den högsta konverteringsfrekvensen på din webbplats.

Skärmdump av var i Google Analytics du hittar Affinity och In-market-publik för användare som är på webbplatsen

En vanlig fälla att falla i när det kommer till intressepublik är att anta. Utgå från vilka intressen dina kunder har. Hur väl känner du dina kunder egentligen? Du kan säkert ha en idé om detta i förväg, men du bör definitivt testa olika intressen – resultaten kan överraska dig!

Det är faktiskt sällsynt att bara de "mest logiska" intressena fungerar bäst.

Vad letar användarna efter just nu?

Du bör också testa och inte anta när du använder Googles In-Market Audiences. Här placerar Google användare som ger specifika köpsignaler. Exempel på sådana listor är de på marknaden för barnkläder, skor eller bilar (och under bilar kan Google gå ända ner till ett specifikt bilmärke). Dessa listor är dynamiska och uppdateras ungefär en gång i veckan.

Bestäm var dina annonser ska visas

Ett annat sätt att rikta in dina annonser på olika intressen är ämnesinriktning. Den här typen av inriktning gör att du kan placera annonser på webbplatser som handlar om specifika ämnen. Här kan du välja bland ett antal olika teman från Google. Vissa är mer generella, som t.ex "träna", medan andra är mer specifika, som "styrketräning" eller "yoga".

Sätt ihop din egen publik

Med Custom Audiences kan du skapa dina egna intressegrupper och målgrupper på marknaden. Du gör detta med vad Google kallar Custom Affinity and Custom Intent. Istället för att använda Googles fördefinierade listor kan du ange dina egna sökord och webbplatser som du tror att din målgrupp använder.

Ett tips är att skapa en publik med dina konkurrenters webbplatser. Då hamnar alla som har varit på någon av dessa webbplatser på den listan. Om de är intresserade av vad dina konkurrenter har att erbjuda, kan de väl besöka dig också?

Mer spetsig inriktning

Under 2018 kom det två innovationer från Google, nämligen Detailed Demographics och Life Events. Det har alltid varit möjligt att rikta in dina kampanjer på olika kön och åldersgrupper i Google Ads, men nu kan du göra det mer specifikt, och träffa ännu bättre med annonserna. Inom Detailed Demographics kan du bland annat hitta föräldrar till barn 4-5 år, singlar och husägare. Under Life Events kan du hitta användare som snart ska gifta sig, snart flytta eller snart gå i pension. Dessa är också dynamiska listor som uppdateras ofta.

Google Ads utökar hela tiden sitt bibliotek med färdiga målgrupper som du kan testa. Var därför medveten om att en publik du inte kan hitta idag kan plötsligt finnas där om några månader.

Vilken publik ska du använda?

För att bestämma vilken av dessa målgrupper du ska använda, finns det en fråga du måste ställa dig själv; vad är målet med kampanjen?

Om du till exempel vill öka din varumärkeskännedom bör du inte använda dig av remarketing, utan snarare av intressen och demografi. Om du vill ha direktförsäljning bör du definitivt använda remarketing. Du kanske också kan testa remarketing, såväl som de som är på marknaden för din typ av produkt eller tjänst.

Men oavsett vad målet med din kampanj är rekommenderar vi att du testar. Testa, testa, testa. Du kan helt enkelt inte veta vad som fungerar förrän du provat det.

Ett litet tips om att kombinera målgrupper

Du kan nu kombinera två eller flera målgrupper om du kör videokampanjer på YouTube. På så sätt kan du rikta dig till mer specifika användare – till exempel nygifta som är på marknaden för ett nytt hus, eller personer som gillar att resa och letar efter fotbollsbiljetter. Här är det bara fantasin som sätter gränser.

Genom att sätta upp din målgrupp utifrån dina användares bakgrund, behov och mål är du väl rustad att nå rätt kunder vid rätt tidpunkt.

Behöver du lära dig mer om Google Ads för att förstå hur du bäst använder verktyget i din marknadsföringsplan? Anmäl dig till Google Ads-kursen online!