Hem / Blogg / Hur man hanterar utgående produkter i webbutiken

Hur man hanterar utgående produkter i webbutiken

Datum publicerad

03.11.22

Datum uppdaterad

06.12.23
SE blogginlägg topp bild mall 5

Är det möjligt att behålla auktoritet i sökningen samtidigt som de ger människor det de letar efter när de stöter på produkter som du inte längre säljer?

Driver du en webbutik? Då är det vardag för dig som produkter lämnar sortimentet och nya produkter kommer in. Det är normal puls i en hektisk webbutik – vissa produkter byts ut och andra fasas ut helt. Men vad ska du göra med alla produkter som inte längre finns i webbutiken?

Skrivet av Eirin Hoem Tømte, Håvard Haraldsen och Gaute Nordvik

Kan du inte bara ta bort produkterna?

De produktsidor som du planerar att ta bort från din webbutik kan potentiellt rankas för viktiga söktermer i Google. I en idealisk värld skulle du inte vilja förlora den trafik du får gratis från söktermerna till din webbutik. Du vill fortsätta den auktoritet som dessa produktsidor redan har byggt upp.

Samtidigt är det ingen bra användarupplevelse att leda folk till en sida med en produkt som man inte längre säljer, eller att skicka dem vidare till en annan sida. Detta kan skapa frustrerade kunder som går någon annanstans för att handla. Och om du inte ger användarna ett bra sökresultat kommer sökmotorerna inte heller att gilla din webbutik.

Så vad ska du göra? Ska du ta bort produkter och skapa möjligheter för 404-sidor? Ska produktsidorna fortsätta att leva? Ska de vidarebefordras till andra sidor?

Ingen av dessa lösningar är den perfekta användarupplevelsen, men här har du våra lösningsförslag för hur du kan hantera utgående produkter på bästa möjliga sätt – oavsett om de ersätts av nya liknande produkter, eller ska fasas ut helt.

Produkter som utgått ur sortimentet

För produkter som ingår i sortimentet, och som inte ersätts av en liknande produkt, finns det olika sätt du kan lösa situationen på. Var och en har sina för- och nackdelar, där du ska hitta den lösning som passar bäst för just din webbutik.

Lösningsförslag 1: Skapa en användarvänlig 410-sida

I allmänhet rekommenderar Synlighet den här lösningen: ta bort sidan och låt användare hamna på en 410-sida.

En 410-sida är mycket lik din 404-sida, men istället för att signalera till sökmotorer att sidan inte hittades, talar 410-statusen om att sidan har tagits bort. Detta ger en tydligare signal till sökmotorerna och gör att de snabbare tar bort sidan från indexet. Då kommer sidan inte längre att synas i sökresultaten, och du förhindrar att många användare klickar sig in och blir frustrerade när de upptäcker att produkten de letar efter inte är tillgänglig trots allt.

Det negativa är förstås att när du använder 410 sidor – eller 404 sidor för den delen – kommer den auktoritet produkten hade vid sökningar inte att föras vidare i din webbutik. Men med en sådan lösning kan du ge den bästa möjliga användarupplevelsen du kan när du inte säljer de produkter de letar efter.

Förhoppningsvis kan du snabbt bygga upp auktoriteten för nya produkter du har inkluderat i sortimentet eftersom du har en så bra webbutik överlag.

Skapa olika användarupplevelser

Genom att skilja på dina 404- och 410-sidor kan du skräddarsy användarupplevelsen på 410-sidan för exakt situationen där en produkt inte längre finns i ditt sortiment.

På 410-sidan kan du till exempel tydligt ange att produkten har utgått, men samtidigt peka på andra relevanta produkter i samma kategori eller från liknande märken.

På 404-sidan kan du ge en kort förklaring av eventuella fel, det kan finnas många anledningar till att den användaren fick en 404-sida. Här kan du även hänvisa till viktiga produktkategorier eller andra sidor som kan erbjuda hjälp och vägledning, men kanske mer generellt än på 410-sidan.

https://synlighet.se/blogg/nar...

Även om varken en 404- eller en 410-sida är en bra användarupplevelse – det är tråkigt att upptäcka att produkten du letar efter inte är tillgänglig – är det mer rättvist och mindre förvirrande för både användare och Google att komma fram till en sådan sida.

Lösning 2: Ställ in 301-vidarebefordran till produktkategori

Ett annat alternativ är att permanent vidarebefordra användaren till den mest relevanta produktkategorin i onlinebutiken med en 301-omdirigering.

Om du till exempel inte längre ska sälja Salomon L QST MAX Junior S slalomskidor kan du vidarebefordra användaren till produktkategorin "alpin", eller varumärkessidan "salomon". Du kanske har en "salomon alpine"-sida som är den mest relevanta kategorin att vidarebefordra användaren till?

Salmon alpin eksempel 301 kategori a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Källa: Outnorth

Många väljer denna lösning i hopp om att auktoriteten för produktsidan ska föras vidare till produktkategorin i webbutiken. Enligt vår erfarenhet förs befogenheten i stor utsträckning vidare ganska enkelt om man använder 301-vidarebefordran – inte 302 – och det faktiskt finns en motsvarande kategori eller produktsida.

Nackdelen med denna lösning är att sökmotorn och användarna snabbt kan bli förvirrade genom att hamna på en annan sida än den produktsida de förväntar sig att komma till. Användaren kan ha sökt mycket specifikt efter den produkten, och det har du inte längre. När de skickas vidare till en kategori kan de vara osäkra på om du har produkten eller inte.

Dessutom är det svårt att hålla koll på vilka sidor som utlöser 404-statusar, vilket kan göra ditt arbete med att förbättra användarupplevelsen på sajten mycket svårare.

Lösningsförslag 3: Lämna produktsidorna aktiva

Ett sista alternativ är att låta produktsidorna vara aktiva i webbutiken tills trafiken till sidan gradvis minskar av sig själv. På så sätt får du information om att produkten har utgått och inte längre är tillgänglig för de som har sparat bokmärken, fäst den på Pinterest eller hittat produkten på annat sätt.

När efterfrågan på produkten har minskat kan du ställa in status 410.

Om du väljer den här lösningen bör du uppdatera produktsidan så att den visar andra relaterade produkter. Då kan du potentiellt behålla kunder i din webbutik snarare än att de går någon annanstans för att handla.

Du bör ta bort produktsidorna från indexeringen av sökmotorerna så att de inte syns i sökresultaten. Det är fortfarande en dålig användarupplevelse att landa på en produktsida med oköpbara produkter, även om det inte är en 404- eller 410-sida, så du måste förhindra att dessa sidor visas i sökningar så mycket du kan.

Det här alternativet kan kräva visst underhåll om du inte har möjlighet att automatisera processen. Därför är det inte nödvändigtvis en realistisk lösning för alla nätbutiker.

Utgående produkter som ska synas

Det kan finnas goda skäl till att utgående produkter ska synas. Finns inte produkten längre lever den fortfarande kvar hos de som har köpt den i webbutiken eller hos andra som har köpt den begagnad. Den här gruppen kan vara intresserad av att söka efter detaljer om produkten eller till exempel hitta användarmanualer.

Sådan information finns ofta på produktsidorna och det kan i sig vara ett legitimt skäl att behålla dem som aktiva sidor i webbutiken. Men som tidigare nämnt kan det skapa ett sökresultat som irriterar den som är ute efter att köpa en ny produkt.

Vad kan du göra för att göra alla nöjda?

Finns det andra hemsidor, t.ex. från tillverkaren av produkterna, vem tar ansvar för att synas med information om de utgående produkterna? Då kan du välja en annan lösning för din webbutik. Men om ingen annan har tagit det ansvaret bör du som nätbutik ta tillfället i akt. Det är bra kundservice och kommer att ha positiva ringeffekter för ditt varumärke.

Om du önskar ta ett sådant ställningstagande kan du titta på möjligheterna att skapa ett separat avsnitt på din hemsida med manualer och tekniska specifikationer för utgående produkter. Du kan sedan ställa in en 301-omdirigering från produktsidan till en sådan sida när produkterna tas ur sortimentet.

Med en sådan lösning kommer relevansen och användbarheten för användarna fortfarande att finnas där, och du kan ange i titeln och metabeskrivningen att det är en sådan typ av sida. Då kommer ingen sökare att bli förvirrad när de kommer in på sidan.

Produkter som ersätts av nyare varianter

Om en utgående eller slutsåld produkt ersätts av en ny liknande produkt - med endast minimala förändringar, till exempel om det kommer ett nytt årsmodell - är en 301-skodare den bästa lösningen.

I det här fallet skulle det vara fel att dirigera användarna till en 410-sida. Då säger du att produkten inte finns, när du strikt sett har ett helt okej alternativ för dina kunder!

När du ställer in en 301-omdirigering visar du Google och användarna att du har produkten de letar efter – men i en nyare version, annan färg, nyårsmodell eller liknande.

Vad sägs om tillfälligt slutsålda produkter?

Du ska inte ta bort produktsidor där du bara väntar på fler produkter. Då riskerar du att tappa auktoriteten du har i sökmotorer för den produkten, och du måste börja om från början när produkterna kommer in.

Det du med fördel kan göra är att lägga till funktioner på produktsidan så att den blir mer intressant för användaren. Kanske kan du ange beräknade leveranstider från dina lagersystem? Du kanske kan göra det möjligt för användaren att skriva upp sig på en väntelista eller avisering så att hen får besked när produkten åter finns i lager?

Det är bra sätt att skapa förutsägbarhet för kunderna. Dessutom får du fler möjligheter att knyta an till dem och bygga relationer.

Ikea produktvarsling fysisk butikk a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

IKEA gör det möjligt att få besked när en produkt åter finns i lager i din lokala butik.

Hitta den lösning som passar din webbutik bäst

Som med så mycket annat i världen är svaret på frågan att "det beror på". Rätt lösning för din konkurrent är inte nödvändigtvis rätt lösning för dig. Det finns många variabler och scenarier du måste ta hänsyn till, men det viktigaste är att du är medveten om problemet och hittar ett sätt att hantera utgående produkter.

Diskutera problemet tillsammans med ansvarig för nätbutiken, utvecklarna, ditt team, byrån du samarbetat med etc. Tillsammans kommer ni fram till den bästa lösningen för just er nätbutik – både vad gäller de tekniska kraven och användaren erfarenhet.

Behöver du råd? Vi hjälper dig gärna att navigera i vattnet och ser till att din webbutik får bästa möjliga värde av de utgående produkterna. Ta en pratstund med oss ​​så kan vi hjälpa dig att komma fram till den lösning som är idealisk för just din webbutik.

Vet du inte var du ska börja? Vi är en marknadsföringsbyrå med närvaro i Malmö och Stockholm som hjälper dig med allt från SEO, annonsering, sociala media, strategi och insikt. Kontakta oss så hjälper vi dig komma igång med din marknadsföring.