Hem / Blogg / Hur du marknadsför ditt företag på LinkedIn
Skriven av: Katinka Sletten

Hur du marknadsför ditt företag på LinkedIn

Datum publicerad

18.03.22
En man står på en bergsklipp och ser ut över norskafjällen.

LinkedIns användarbas i Norden har fördubblats under de senaste 3 åren. Över 4 miljoner svenskar har en profil på LinkedIn, och nära 25 % av dem är beslutsfattare i sitt företag. Det gör LinkedIn till den starkaste och största kanalen om du säljer till andra företag.

LinkedIn – Något för dig och ditt företag?

LinkedIn lämpar sig för både små och stora företag som vill synas, framför allt bland andra företag. Här kan du stärka ditt eget varumärke, öka ditt nätverk och bygga leads. Det är också lättare att nå fram med innehåll för smala och små företag som riktar sig till b2b-marknaden. Att de flesta användare på LinkedIn är där för att hålla sig uppdaterade med branschnyheter gör att detaljerat och "tungt" innehåll ofta klarar sig bättre här än på andra sociala kanaler.

På LinkedIn kan du visa annonser som syftar till att:

  • öka varumärkeskännedomen och bygga varumärke

  • öka trafiken på webbplatsen

  • öka engagemanget för företagssidan på LinkedIn

  • få fler videovisningar på LinkedIn

  • konvertera leads och få nya kunder

  • skapa och främja jobbannonser

Unika möjligheter till exakt inriktning med annonser

De flesta användare på LinkedIn ger många detaljer om sin egen utbildning, jobbnivå, företag de arbetar för, ålder och CV-liknande information. Det gör att LinkedIn får mer och annan information än de andra sociala kanalerna och du kan dra nytta av denna information när du riktar in annonser på LinkedIn.

Detta är särskilt relevant om du vill köra annonser som riktar sig till vissa arbetsgrupper eller specifika utbildningar.

Om du är ett företag inom oljebranschen och du bara vill vända dig till personer som arbetar i specifika oljebolag finns det en möjlighet med LinkedIns detaljerade annonsplattform. Du kan också rikta in dig på personer som har gått specifika skolor, fått önskad utbildning och massor av spännande saker.

Dessa inriktningsalternativ gör LinkedIn till den överlägset starkaste aktören när det gäller att marknadsföra platsannonser.

Utöver detaljerade annonsmöjligheter har du även möjlighet att använda tjänsten inMail, där du skickar personliga meddelanden till kandidater på LinkedIn som uppfyller kraven för tjänsten du önskar tillsätta. Det är ett kraftfullt verktyg som kan användas för att hitta aktuella kandidater för mer krävande positioner.

Exempel på dator och mobil på hur en InMail-annons ser ut på LinkedIn

Källa: LinkedIn Marketing Solutions

Beslutsfattare är också människor – spela på känslor!

Även om LinkedIn på många sätt är för och av företag så finns det ingen anledning att innehållet ska vara putsat och genomtänkt hela tiden. De flesta som använder LinkedIn finns också där som individer och anställda, och även om de vill ha professionell påfyllning vill de ha det presenterat på ett roligt och originellt sätt.

Innehåll på LinkedIn blir allt mer personligt i stilen, och det är inte längre lika stor skillnad på innehåll som publiceras på Facebook och innehåll som publiceras på LinkedIn.

Låt därför din personlighet skina igenom och var inte rädd för att dela med dig av fler personliga berättelser och bilder inne på plattformen. Låt även ditt företag berätta om de misstag de har gjort, och inte bara framgångshistorierna. Det gör ditt företag mer mänskligt och gör det möjligt för människor att identifiera sig mer med det du gör.

Anställda som ambassadörer på LinkedIn

En anställd som delar innehåll om sitt företag uppnår åtta gånger så stor räckvidd som när företaget delar själva innehållet. Alla föredrar personlig information som kommer från en mänsklig avsändare. Det är därför viktigt att underlätta för engagerade medarbetare som ligger i framkant av ditt företag på LinkedIn.

Här är några tips på hur du kan göra dina anställda till dina bästa ambassadörer:

  • Medarbetarna ska vara stolta över sin arbetsplats. Ge dem något att vara stolta över.
  • Som företag ansvarar du för att skapa bra innehåll som dina medarbetare vill dela med sig av, och som de känner att de kan gå i god för. Det är inte medarbetarnas ansvar att hela tiden komma med nytt innehåll.
  • Gör anställda medvetna om varför det är viktigt att de är aktiva på LinkedIn. Ge dem motivation och förståelse för vad de gör och varför.
  • Ge medarbetarna en kurs i hur LinkedIn fungerar. Då kan de känna sig trygga i att dela innehåll som skapar genomslag. Det är stor skillnad mellan att helt enkelt dela ett inlägg och att dela ett inlägg med en personlig twist.
  • Ge anställda belöningar när de visar engagemang, och visa att ditt företag uppskattar det arbete de gör.

Läs också: Så gör du dina medarbetare till värdefulla ambassadörer

5 tips för större räckvidd på ditt företags inlägg

  • LinkedIn tar tre timmar att ranka ditt inlägg. Att få vänner och bekanta att kommentera inlägget under de första tre timmarna kommer avsevärt att hjälpa din räckvidd.

  • Kommentarer väger mycket mer än en "tummen upp". Ställ därför frågor som engagerar, så att folk kommenterar ditt inlägg.

  • Efter tre rader kommer det alltid finnas en "läs mer"-knapp i din text. Se alltid till att ha ett stycke och en cliffhanger där, så att folk faktiskt läser vidare i texten.

  • Svara alltid på de kommentarer du får på ditt inlägg, och helst inom de första tre timmarna.

  • Social Selling Index: Du kan alltid hålla reda på hur du står dig jämfört med ditt eget nätverk och personer i samma bransch via Linkedin.com/sales/ssi.


Synlighet som din LinkedIn-partner

Med en av våra sociala medieexperter i marknadsföringsteamet tar du ditt företag till nya höjder på LinkedIn. Vi kan bidra med interna kurser för att bygga kompetens, följa upp det arbete du gör löpande, sätta upp riktade annonser, eller helt enkelt skapa det innehåll du ska publicera.

Vi kommer överens om hur mycket vi är involverade i processen längs vägen. Hos oss får du den hastighet du behöver!

Låt oss prata om din Linkedin-strategi