Hem / Blogg / Gör du ett tillräckligt bra jobb för att få recensioner i Google?

Gör du ett tillräckligt bra jobb för att få recensioner i Google?

Datum publicerad

07.03.23

Datum uppdaterad

20.07.23
Synlighet google reviews

Recensioner i Google kan öka ditt varumärkes trovärdighet. I sökresultaten kan det vara anledningen till att folk väljer dig framför andra konkurrenter!

Här får du konkreta strategier som kan hjälpa dig att få fler recensioner i Google, och hur Bilgalleriet i Trondheim lyckades med sin strategi.

Varför ska du få fler Google Reviews?

Google är världens största sökmotor. Bara i Sverige görs det över 55 miljoner sökningar varje dag! Ju mer synlig du är i Google, desto mer sannolikt kommer ditt företag att uppmärksammas.

Google Reviews är strategiskt placerade – se den markerade lila rutan i bilden nedan – och är en av de första sakerna kunder ser när de söker efter ditt företag. Detta gör att den är viktig att ta ställning till, särskilt om du har en eller flera fysiska platser. Faktum är att så många som 77% säger att de läser kundrecensioner när de undersöker lokala företag. Värdet av att visa bra feedback är därför mycket stort, och kan övertyga kunderna att välja ditt företag framför andra i närområdet.

Bilgalleriet google reviews sokresultat small a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Google och Google Reviews är kraftfulla verktyg. Antalet recensioner, stjärnbetyg och responsen du ger på feedbacken, bidrar till att öka trovärdigheten och förtroendet för ditt varumärke. Om du har en egen recensionslösning på din webbplats kan det vara värt att arbeta med att samla recensioner i den. Men glöm inte att 93,71% av människor som söker i Sverige använder Google, så det är inte en dålig idé att få lite feedback här ändå.

Oavsett om du har en egen lösning eller vill fokusera på Google Reviews finns det enkla konkreta åtgärder du kan vidta för att snabbt säkra mer feedback till ditt företag.

Strategier för att få recensioner

Innan strategier och åtgärder kan implementeras för att få recensioner i Google måste du skapa en Google Business Profile. Den behöver du fylla i med uppdaterad och relevant information om företaget.

Den ultimata guiden till Googles företagsprofil finns här >>>


Med uppdaterad information i Googles företagsprofil hittar dina kunder snabbt svar på frågor om öppettider och var du befinner dig. Och det är här de också får möjlighet att lämna stjärnbetyg och skriftlig feedback.

Även med en Google Business Profile kommer inte feedbacken av sig själv. Du måste därför arbeta stadigt med olika strategier för att uppmuntra dina kunder att ge dig både ris och ros.

Här är fyra effektiva strategier du kan implementera för att få fler recensioner:

1. Dela länk på hemsidan och i e-post

Om dina kunder vill lämna feedback är webbplatsen förmodligen det första stället de kommer att titta på. Lägg till en länk på Google Reviews på din webbplats för att säkerställa att de lämnar sin feedback där du vill ha den. Länk till Google Reviews finns i din Google Business-profil:

Lenke til google reviews a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

E-post är också ett bra ställe att lämna en länk. Kanske kan den finnas med i slutet av utvalda nyhetsbrev, eller som en avslutande kommentar efter att säljare eller kundtjänst har hjälpt en kund.

2. Kontakta kunder efter en försäljning

Uppföljning med kunder är avgörande för att få bra feedback. Vid behov kan du ringa kunden efter genomförd försäljning, och kontrollera om kunden är nöjd. Om kunden är villig kan du artigt fråga om de vill lämna en recension – och meddela dem var de kan skriva det.

3. Fråga personligen

Våga fråga kunderna personligen. Om du har ett trevligt samtal med en kund i rummet eller via telefon kan du fråga dem direkt om de vill lämna feedback. Detta är särskilt fördelaktigt om du känner att de uppskattar den hjälp de får. Ofta tänker folk inte på att lämna recensioner, men de kan vara villiga att göra det när du påminner dem.

4. Intern konkurrens i företaget

För att effektivisera processen, och inspirera medarbetarna att samla in fler recensioner, kan du köra en intern tävling inom företaget. Se vem som lyckas få flest recensioner på Google under en tidsperiod och ge vinnaren en belöning, till exempel ett presentkort. Få dina anställda att använda alla tips ovan så ser du resultat på nolltid.

Detta är ett roligt och effektivt sätt att generera recensioner. Så småningom kommer det att göra de anställda säkrare i processen att aktivt be kunder att lämna feedback.

Ambius
, leverantör av växter i Oslo, lyckades få 177 nya recensioner i Google Reviews med hjälp av en intern tävling - en bra siffra för en B2B-leverantör.

Så lyckades Bilgalleriet med sin strategi

Även om du implementerar dessa strategier finns det ingen garanti för att feedbacken kommer att flöda. Din tjänst ska också vara stilren, så att kunderna vill ge dig bra feedback. Ett bra exempel på ett företag som alltid ger det lilla extra, och samtidigt vågar kontakta sina kunder i efterhand, är vår kund Bilgalleriet.

Bilgalleriet är en begagnad bilhandlare med säte i Trøndelag. Från och med nu har de 74 recensioner i Google, med ett genomsnitt på 4,9 stjärnor. Alla recensioner har kommit under det senaste halvåret som ett resultat av deras riktade insatser.

Bilgalleriet google reviews eksempler pa reviews a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

"Vi gör alltid ärligt arbete. Vi är angelägna om att vara transparenta och naturligtvis att göra det lilla extra för att göra kunderna nöjda. Förutom att uppmuntra positiv feedback undviker vi också många av den dåliga feedbacken genom bra service och uppföljning."

- Jon Neeraas, verkställande direktör för Bilgalleriet

Transparens och kundservice är nyckelord som Bilgalleriet kontinuerligt arbetar med – och något företag bör fokusera på för att skapa förtroende hos sina kunder.

Aktivt arbete med kundservice och uppföljning

Bilgalleriet är väldigt måna om att ta hand om sina kunder, och går det lilla extra för att deras kunder ska bli nöjda. Bilgalleriet har genom egna ansträngningar lyckats omvandla nöjda kunder till positiva recensioner i Google.

”Vi har själva arbetat aktivt för att få recensioner från kunder. Det här är en process som faller sig naturligt för oss när vi pratar med kunder, om de är nöjda – då kan vi fråga om de vill lämna feedback. Vi märker att det har stor effekt. Kunder som söker upp oss tycker att vi är en säker återförsäljare att använda."


- Jon Neeraas, verkställande direktör för Bilgalleriet


Aktiv uppföljning efter en försäljning har visat sig vara mycket effektiv och något Bilgalleriet har sett bra resultat av. Ett snabbt telefonsamtal som ber om en bedömning är guld värt.

Hur hanterar man negativ feedback?

Bilgalleriet svarar på all feedback de får – även den negativa. Negativ feedback ska inte ignoreras, utan snarare bemötas direkt. På så sätt visar du trovärdighet och transparens gentemot dina kunder. Samtidigt får du möjlighet att avslöja eventuella oklarheter både för kunden och för andra läsare.

Folk uppskattar ärlighet!

Kom själv igång med Google Reviews

Låt dig inspireras av Bilgalleriets framgångar, och börja själv samla recensioner i Google. Med enkla åtgärder kan ditt företag få mer feedback, och bli ett attraktivt alternativ bland kunder som söker. Då gör du dem säkra på att ditt företag är rätt plats att investera tid och pengar på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att få fler tips och nyheter som kan hjälpa ditt företag upp och framåt.

Har du frågor eller funderingar och vill ta ett prat med oss, tveka inte på att kontakta oss 👇