5 tips för marknadsföring av evenemang
Datum publicerad
Datum uppdaterad
Livnär du dig på att sälja evenemang, eller är evenemang en viktig metod för att skaffa leads och kunder? Här är 5 tips för att effektivt marknadsföra dina evenemang!
1. Ha en plan före, under och efter
Tror du att det räcker att marknadsföra innan ett evenemang? Då kan du potentiellt missa många bra möjligheter att sälja biljetter och bygga nätverk. Utforma en plan för vad och hur du ska kommunicera före, under OCH efter evenemanget för att få ut maximalt av marknadsföringen i år och inte minst inför nästa år.
FÖRE: Riktad annonsering mot din bransch
Använd din kunskap om dina målgrupper för att skräddarsy och anpassa befintliga målgrupper i annonseringsverktygen. Använd gärna olika infallsvinklar för målgruppen. Kanske kan du ha en målgrupp som försöker nå dem som är intresserade av ämnen relaterade till din bransch och en annan som använder en mer beteendebaserad målriktning.
UNDER: Håll ditt varumärke varmt med din publik
Till exempel kan du använda geografisk målriktning i annonseringen för att nå dina deltagare under själva evenemanget. Det kan också vara en bra idé att dela på sociala medier vad som händer under evenemanget medan det pågår. På så sätt kan du fånga uppmärksamheten hos dem som inte prioriterade att delta och visa dem vad de går miste om. Då kanske de kommer nästa gång.
EFTER: Låt dem inte glömma bort dig
När ditt evenemang är genomfört är det lätt att tro att jobbet är klart. Men det är nu dina kunder är varma och har dig i tankarna. Se till att kommunicera med deltagarna efter evenemanget. Det kan vara genom kunskapsdelning, information om kommande event eller annat som engagerar och intresserar din målgrupp.
Bild: Annons från Optimar som hänvisar till deras närvaro på mässan Aqua Nor 2023 medan den pågår. På så sätt uppmanar de människor att aktivt bestämma sig för att besöka dem vid deras monter.
2. Använd de anställda
Människor föredrar människor. Därför är det värdefullt att få de anställda att bli ambassadörer för ditt varumärke.
När de anställda delar innehåll om evenemanget från sina privata profiler – särskilt på LinkedIn – ger det bevisligen bättre räckvidd och en autentisk förmedling av budskapet.
Bild: Astrid Olsson på Synlighet delar med egna ord vad som är roligt med ett fysiskt frukostmöte i Bergen på LinkedIn.
3. Lär känna din målgrupp
Du är tyvärr inte relevant för alla, så ta dig tid att lära känna din målgrupp. Tänk på: Vem utgör din kundbas? Vem tar besluten, och hur? Vilka gemensamma drag har de? Var håller de till?
Om du inte redan vet lite om vilka de är kan det löna sig att genomföra några kundundersökningar. Då får du bättre insikt i vem kärnan av din målgrupp är och vad de bryr sig om.
Det betyder inte att du utesluter alla andra som också kan vara intresserade av ditt evenemang. Tvärtom, på detta sätt blir du mer relevant för kärnan av din målgrupp. Det ger generellt sett bättre effekt och är en förnuftig prioritering av dina annonseringspengar.
4. Välj rätt kanaler
Ska du vara på Snapchat, Facebook eller TikTok? Ditt innehåll är inte värt något om du inte når rätt målgrupp. Det är därför mycket viktigt att du väljer rätt kanaler, och det är oftast fördelaktigt att vara synlig i fler än en kanal.
Funderar du på var din målgrupp finns? Kika på Svenskarna och Internets rapport! Där får du bra
insikt i hur den svenska befolkningen använder sociala plattformar fram till och med 2023.
5. Få din målgrupp att ta steget!
Sitter din publik och tvekar med att anmäla sig eller köpa biljetter? Detta är ofta ett stort problem för många.
Väntar din målgrupp på lön eller på att se om vädret blir tillräckligt bra för att gå? Våga prata direkt med dem om det som håller dem tillbaka. Var en problemlösare, låt dem inte gömma sig bakom dåliga ursäkter. De behöver bara lite motivation och en uppmaning att göra det bästa av situationen.
Bild: Pstereo påpekar att vädret kommer att bli fantastiskt till årets festival, så här finns det ingen anledning att stanna hemma!