10 tips för effektivare nyhetsbrev
Får du ingen effekt av dina nyhetsbrev, eller är det få som ens öppnar mailen du skickar ut? Behöver du tips och inspiration på hur du kan göra ditt nästa utskick bättre än det du senast skickade ut? Då bör du läsa vidare.
Varför nyhetsbrev?
Nyhetsbrev är det bästa digitala verktyget för att bygga och vårda relationer med ditt nätverk. Det påverkar medvetenheten om varumärke, ökar försäljning och är en central del av en holistisk marknadsföringsstrategi.
Fördelar:
- Liten kostnad och stor nytta
- Lätt att mäta effekten
- Hjälper dig att behålla en "top of mind"-effekt
- Hjälper dig att driva merförsäljning
Här är 10 tips på hur du lyckas med nyhetsbrev:
1. Sätt upp mål och planera vad du vill uppnå med nyhetsbrevet
Istället för att hasta ihop ett nyhetsbrev för att försöka få sälj, är det klokt att tackla saken från användarens sida:
- Vem ska få nyhetsbrevet?
- Vilken information triggar dina mottagare?
- Hur väger man expertis vs säljbudskap?
- Hur ofta och när ska du skicka?
Har du en innehållsplan integrerar du nyhetsbrev i denna.
2. Skicka nyhetsbrev i rätt tid
Får du flera nyhetsbrev med bra erbjudanden direkt på lönedagen? Det är inget misstag. Tajming är viktigt. Det kan till exempel vara effektivt att använda sig av en "snackis" eller en aktuell händelse som på något sätt är relevant för dina läsare.
Olika produkter och tjänster är populära under olika delar av säsongen. Försäljningen av vinterdäck skjuter i höjden när den första snön faller. Håll koll på väderprognosen och tajma nyhetsbrevet när vädret växlar. Om du är smart förbereder du nyhetsbrev om ämnen du vet kommer att vara relevanta i förväg.
Olika tider på dygnet kan också vara aktuella. När vill du att din e-post ska läsas?
- På väg till jobbet
- På arbetet
- På sängkanten
Statistik från Hubspot, marknadens största platform för marketing automation, visar att den bästa tiden för mailutskick generellt är mellan 9-12 på förmiddagen:
Statistik från Hubspot
Lägg märke till vad som fungerar för dina nyhetsbrev. Det som är helt säkert är att vi är i olika lägen vid olika tider på dygnet. Vi kanske har mer tid att läsa en bra artikel på sängkanten, medan anmälan till kurser görs efter att ha frågat chefen under dagen.
Statistiken från Hubspot visar också att tisdagar är bästa veckodagen för att göra mailutskick:
Statistik från Hubspot
3. Ämnesfältet är kritiskt för att uppnå en hög öppningsgrad
Den viktigaste förutsättningen för att ett nyhetsbrev ska lyckas är att det öppnas. Detta hanterar du genom ämnesfältet. Det finns ingen gemensam slutsats om vad som fungerar bäst. Därför är det bästa tipset att testa olika varianter och analysera vad som fungerar bäst för dina mottagare. Det är kul att testa olika ämnesfält mot varandra för att kolla vilket alternativ som ger bäst resultat.
Tips för ämnesområden:
- Väck nyfikenhet
- Använd få ord
- Ett tema i taget fungerar oftast bäst
- Förmedla en känsla av brådska
- Var personlig och rakt på sak
Exempel på ämnesfält från Synlighets nyhetsbrev:
- "3 skäl till varför varumärkesbyggande är viktigt för B2B💡"
- "YouTube Shorts och tre andra Google-nyheter du bör känna till💥"
Kom ihåg att vissa nyhetsbrev också visar den första raden i nyhetsbrevet. Det är därför viktigt att lägga till en text som väcker nyfikenhet, så att läsaren vill veta mer om innehållet i nyhetsbrevet.
4. Knep som gör innehållet lättillgängligt
Korta, koncisa nyhetsbrev fungerar oftast bäst. Det är viktigt att användaren förstår vad det handlar om och att de snabbt förstår nyttan med att läsa brevet. Använd gott om utrymme, korta texter och en toppbild som representerar det tema du vill presentera.
Egenskaper för bra innehåll:
- Personligt
- Engagerande titlar
- Korta stycken/ingresser
- Punktlistor
- Underrubriker
- Fet eller kursiv stil är effektiva
- Tydlig "Call to Action"
Exempel: Nyhetsbrev från Synlighet
5. Tydlig "Call to Action" och mätbara handlingar
De mest effektiva nyhetsbreven har enkla och korta budskap och en tydlig "Call to action" som säger vad du vill att mottagaren ska göra efter att ha läst innehållet.
Exempel på önskade åtgärder:
- Anmäl dig till webbinariet
- Ladda ner..
- Läs mer om..
- Köp nu
- Kom igång idag
Gör det tydligt vad användaren får i utbyte för att ladda ner dokumentet. Får personen mer kunskap, tips, mall, underhållning? Förmedla det till läsaren.
6. Kontrollera hur nyhetsbrevet ser ut innan du skickar
Många e-postmeddelanden läses från mobiltelefoner. Designen måste fungera för olika skärmstorlekar. Bra e-postprogram och e-postmallar tar hänsyn till detta. I många fall kan du testa e-posten från olika webbläsare, även via mailprogrammet. Kontrollera hur bilder skalas och om viktiga budskap och "call to action" kommer fram tydligt.
Tänk enkelt när du (eller någon som hjälper dig) ska sätta upp en mall. Det enkla är ofta det bästa.
Förhandsvisning av nyhetsbrev i mobil
7. Skapa en unik landningssida
Nyhetsbrevet är ofta en teaser för att få folk till en landsningssida på din webbplats med målet att öka trafiken.
Länka direkt till en landningssida relaterad till ämnet för nyhetsbrevet med en tydlig "call to action".
Exempel: "läs mer om.. här"
Vill du ha hjälp med nyhetsbrev och e-postmarknadsföring?
8. Relevans är kung
Att segmentera nyhetsbrevet i mindre grupper gör det lättare att skapa relevans och du får färre avanmälan.
Du kan till exempel segmentera så här:
- Ålder, kön och geografi
- Olika produkter och tjänster
- Intressen eller branscher
- Triggerbaserade utskick baserat på beteende
Relevans kan också skapas genom hur du skriver och hur du uttrycker det. Var personlig! Istället för att prata om ditt företag bör du vända dig till läsaren. Använd ord som du, du, "din nya...", "5 tips om", "det är därför du borde...", "gratis..". Föreställ dig gärna någon av mottagarna när du skriver texten så blir det genast mer personligt.
Viktig! Varför vill målgruppen få mejl från dig? Är det bara för att få bra erbjudanden? Eller är de intresserade av att bli inspirerade eller lära sig något? Som en allmän regel bör innehållet i ditt nyhetsbrev syfta till att inspirera och utbilda, inte direkt sälja.
9. Hur får man in nya mottagare?
Det enklaste sättet är att börja internt i ditt företag. Förklara fördelarna med att människor registrerar sig och se till att anställda är bra ambassadörer för nyhetsbreven.
Tänk på att utnyttja alla kontaktytor som kunskapscenter, blogg, hemsida, sociala medier, e-postsignaturer, i receptionen, butiken, på kurser och fakturor.
Se till att det är enkelt att registrera sig och att fördelen med att registrera sig kommer fram. Till exempel:
- "Ta emot e-boken om..."
- "Gå med i en dragning av..."
- "Håll dig uppdaterad.."
Nyhetsbrevs-popup på synlighet.se
10. Be om samtycke - marknadsföringslagen avseende nyhetsbrev
Som marknadsförare måste du känna till marknadsföringslagen och lagar som rör integritet. Seriösa leverantörer av nyhetsbrev vägrar dig faktiskt att skicka ut e-post, om du inte kan förklara att mottagarna har samtyckt.
En annan nackdel med en dålig mottagarlista är att du snabbt klassas som skräppost av välkända e-postleverantörer, som Gmail.
Du får inte skicka e-postmeddelanden med marknadsföringsinnehåll, om du inte har fått aktivt samtycke från mottagaren. I vissa fall kan du ha ett så kallat "berättigat intresse", vilket innebär att du fortfarande kan skicka e-post. Det är typiskt om information krävs för en kund. I de flesta andra fall måste du inhämta aktivt samtycke.
E-post till företag, till exempel post@, firma@-adresser är tillåtna. Med andra ord e-post som inte är adresserad till en specifik person.
De flesta nyhetsbrevslösningar har funktionalitet tillgänglig för att få aktivt samtycke. Kom dock ihåg att det måste vara specifikt vad de godkänner. Du kan inte omedelbart använda e-postlistan för andra ändamål än vad de har godkänt. Formuleringen bör därför ses över noggrant.
Med andra ord, om du ska lyckas med e-postmarknadsföring är det avgörande att du ger din målgrupp goda skäl att anmäla dig till ditt nyhetsbrev och att du håller vad du lovar. Då får du bra relationer som både du och målgruppen har nytta av.
Har du hört talas om HubSpot?
HubSpot är ett kraftfullt verktyg för både nyhetsbrev, kunduppföljning och CRM. Med automatiserade lösningar kan du värma upp och säkerställa god uppföljning av leads. Synlighet är HubSpot-partner och hjälper dig gärna.
Få kontroll över dina kontakter med HubSpot och automatiserade lösningar
HubSpot har ett system som låter dig sätta upp automatiserade e-postutskick – även kallat Marketing Automation. Med detta system är allt på plats för att du ska kunna sätta upp en modern automatisering som verkligen fungerar.
HubSpot är ett exempel på ett verktyg som verkligen kan effektivisera ditt företags försäljnings- och marknadsföringsinsatser. Det är ett integrerat försäljnings-, marknadsförings- och CRM-system, där det riktiga guldet finns i den data du samlar in om dina kontakter.Full översikt med HubSpot
Genom att använda HubSpot som verktyg i din e-postmarknadsföring får du tillgång till:
- Se vad dina kunder gjort innan de tog kontakt, även om kundresan sträcker sig över flera år.
- Få en överblick över vilka nyhetsbrev de har läst, eller annat innehåll de visat intresse för på din webbplats.
- Koppla kontakter till företag, så att du får en samlad bild av vem från företaget som spelar roll i en beslutsprocess.
- Skapa en strukturerad uppföljning av leads genererade via marknadsföring.
- Se vilka marknadsföringsaktiviteter som har lett till försäljning!
Få hjälp med effektiva nyhetsbrev och e-postmarknadsföring
Ser du inte resultatet av de nyhetsbrev du skickar? Eller har du inte testat än? Hör av dig för en pratstund!
Vi rekommenderar rätt verktyg för ditt projekt, samt den kunskap och erfarenhet som krävs för att nyhetsbreven ska leverera värde för ditt företag. Synlighet ger dig marknadens bästa expertis inom:
- Konfiguration av e-postlösning
- Layout av nyhetsbrev och kampanjer
- Uppsättning av automatiserade nyhetsbrev och arbetsflöden
- E-postmarknadsföringsstatistik och analyser.
- Köra kampanjer som öppnas, läses och konverterar!