Hem / Blogg / Digital strategi för integrerad digital marknadsföring

Digital strategi för integrerad digital marknadsföring

Kvinna som håller i en presentation

En digital strategi säkerställer att du når din målgrupp med rätt typ av marknadsföring vid rätt tidpunkt och bra användarupplevelser. Få hjälp att skapa en digital strategi som ledningen förstår och som ger mätbara resultat.

"Synlighet har ramarna och erfarenheten för att hjälpa dig att göra din digitala strategi smart, enkel och hanterbar." - Øystein Landrø Nilsen, Synlighet

Din strategi bör förändras

Möjligheterna inom digital marknadsföring förändras snabbt. De flesta digitala vinnare arbetar enligt en Performance Marketing-metodik där du kontinuerligt testar, analyserar och optimerar dina marknadsföringsaktiviteter. En förutsättning för att lyckas är att du är villig att göra förändringar – även i din digitala strategi.

Vill du lära dig hur du skapar bra digitala strategier? Anmäl dig till en kurs i Digital Strategi!

En bra digital strategi innehåller:

  1. En beskrivning av din webbplats roll i ditt företags övergripande affärsmål

  2. Tar upp hela kundresan

  3. Konkreta mätbara händelser som kommer att avgöra framgång

  4. Kopplingen mellan målgrupp, budskap och innehåll

  5. Marknadsföringsaktiviteter med olika avsikter

  6. Både försäljningsutlösande aktiviteter och aktiviteter för att bygga auktoritet online


Strategin ska också behandla när och hur sökmotoroptimering, annonsering, sociala medier, e-postmarknadsföring och konverteringsoptimering ska användas och utnyttjas.

Hjälp till att skapa en strategi?

Synlighet använder modellen "See, Think, Do, Care" som ett ramverk för att bedöma:

  • Vilket innehåll du ska ha

  • Vilka marknadsföringsaktiviteter du bör göra

  • Vad ett bra mål är


Tillsammans med dig avslöjar vi:

  • Hur man kan skapa uppmärksamhet

  • Hur du kan få potentiella kunder i köpläge

  • Hur man kan få dem att agera


– Och, inte minst – vad du kan göra för att få dem att gilla ditt företag och bli bra ambassadörer.

Modellen täcker hela kundresan, kan anpassas efter din digitala mognad, och skapar en snygg överblick över mål, innehåll och marknadsföringsinsatser som gör den digitala världen lättare att hantera. Efter några omgångar har vi tillsammans skapat en digital strategigrund som kan förankras i förvaltningen. En utgångspunkt som bör förbättras och anpassas över tid.

Behöver du hjälp med din digitala strategi?