Detta hände 2024 – och detta bör du göra 2025
Datum publicerad
Datum uppdaterad
Året 2024 har präglats av förändringar och utmaningar som satt sin prägel på marknadsföringslandskapet. Från striktare regler för spårning till AI som ändrar spelreglerna, har det varit mycket som utmanat och utvecklat oss. Här är några av de viktigaste händelserna under 2024 och vad vi på Synlighet anser att du bör göra 2025.
Vi börjar med en sammanfattning och lyfter fram sex saker som påverkat oss 2024:
1. Höga räntor och ökade kostnader
Höga räntor, en svag krona och ökande kostnader påverkar både privatpersoner och företag. Många företag minskar sina marknadsföringsbudgetar när marknaden går trögt – endast 23 % av nordiska marknadschefer uppger att deras företag ökar budgeten för att möta motgångar.
Detta öppnar upp för att marknadsandelar blir tillgängliga, och nya aktörer träder in. Temu är ett exempel på en aktör som översvämmat marknaden med annonser för att locka trafik och nya kunder – och lyckats väl till många marknadsförares frustration.
2. AI som en ny kraft inom marknadsföring
2024 blev året då vi verkligen började använda artificiell intelligens. Enligt undersökningen The Nordic CMO Survey uppger hela 70 % av framgångsrika nordiska marknadschefer att de använder AI dagligen i sitt arbete. AI har blivit ett värdefullt verktyg, särskilt inom innehållsproduktion.
Samtidigt har vissa aktörer tvingats lägga ner sin verksamhet som en direkt konsekvens av den teknologiska utvecklingen. Ett exempel är det Norska översättningsföretaget Allegro, som i november meddelade till Kode24 att omsättningstappet blev för stort för att fortsätta driften. Detta skedde efter att allt fler kunder valde att ersätta mänskliga översättare med AI-baserade lösningar.
3. Paradigmskifte inom sökmotorer
Två stora händelser präglade 2024 inom informationssökning. AI-drivna sökmotorer har vuxit fram och tagit marknadsandelar från Google, som förlorade 2,2 procentenheter i marknadsandel mellan november 2023 och november 2024. Dessutom använder många nu AI-assistenter, som ChatGPT, för att lära sig nya saker – något som tidigare krävde manuella Google-sökningar.
4. Från SEO till GEO
Med framväxten av AI-sökmotorer har Generative Engine Optimization eller GEO gått in i loppet om att bli årets marknadsföringsakronym med tre bokstäver. AI-sökmotorer har ett lite annorlunda sätt att läsa, förstå och producera svar än traditionella sökmotorer. Det är ett lite annorlunda tillvägagångssätt för sökmotoroptimering än vi har varit vana vid, men det är troligt att de två arbetsmetoderna kommer att smälta samman då AI integreras i alla större sökmotorer.
5. Googles algoritmer avslöjade
I maj läckte Googles algoritm, vilket gav insikt i de 14 000 rankningsfaktorer som påverkar sökresultat. Det bekräftades att Google använder användardata från Chrome för att bedöma relevans och användarupplevelse, något de tidigare förnekat.
Vi fick också bekräftat sådant som vi har varit mycket säkra på i många år – att bra innehåll, relevanta länkar samt en god användarupplevelse är avgörande för att uppnå bra rankningar.
6. Förändringar inom sociala medier
Sociala medier förändras ständigt, även 2024. Om vi skulle lyfta fram något:
"Deinfluencing" är en växande trend, där influencers försöker påverka följare att inte använda en produkt eller tjänst.
X (Twitter) upplever att många lämnar plattformen, särskilt efter valet i USA. Många spelare och användare pekar på mycket hets och desinformation som anledningen till att de klipper banden.
Bluesky är det sociala mediet som försöker ersätta X, och återvända till den tid då du tycker att Twitter var ett trevligt ställe att vara på.
Pinterest ökar i användning i Sverige. Och Fediverse är ett initiativ som försöker bryta ner barriärerna mellan de sociala kanalerna, och låter dig skicka meddelanden över alla kanaler.
2025
Med allt detta i åtanke – Vilka åtgärder bör du överväga 2025?
1. Investera i marknadsandelar
Om du har ambitioner att ta en större marknadsandel, och har medel att göra det, är det här ett bra tillfälle att göra en satsning. I genomsnitt investerar företag nu 7,7 % av sin omsättning i marknadsföring, enligt siffror från Gartner. Siffrorna varierar från bransch till bransch, men det är en betydande minskning från de två föregående åren. De som har förmågan att investera mer än sina konkurrenter kan ta bra andelar nu.
2. Satsa på kreativitet och varumärke
70 % av kampanjens framgång är ett resultat av kreativt arbete, enligt Google. För att öka marknadsandelarna bör du satsa på kommunikation och innehåll som skiljer dig från mängden, och ha ett tydligt uttryck som träffar målgruppen med ett relevant budskap. Kampanjer kan ge bra resultat under lång tid, om innehållet är bra.
3. Satsa på fler kanaler och testa nytt
Du får mer för pengarna om du sprider marknadsföringsbudgeten på flera kanaler. Då uppnår du oftast både bättre räckvidd och ökar antalet gånger målgruppen exponeras för ditt budskap. Om du är bland de första att testa en ny kanal eller ett nytt annonsformat kommer du att uppnå first mover-fördelar, med lägre priser och mindre konkurrens om målgruppens uppmärksamhet. Dessutom står du mer stadigt inför nya konkurrenter och förändringar i trender när du är närvarande i flera kanaler.
Enligt Mark Ritson är en mix av fyra kanaler optimalt. Har du testat Pinterest? Eller TikTok? Eller de senaste formaten för LinkedIn?
4. Använd AI
Att använda AI ökar inlärningshastigheten bland anställda och kan minska tiden som ägnas åt repetitiva uppgifter.
Inom digital marknadsföring har AI förändrat spelets regler, särskilt inom sökmotoroptimering (SEO). För att hålla webbsidor uppdaterade och konkurrenskraftiga är det viktigt att hålla jämna steg med AI-drivna förändringar i sökalgoritmer och optimeringsstrategier.
Dessutom förväntas ett antal nya AI-verktyg och integrationer under 2025 som kommer att stödja produktionen av videor, bilder och webbplatser. Till exempel planerar Adobe att lansera generativa AI-verktyg för videoproduktion, som kan förenkla och förbättra kreativa processer.
5. Ta ställning till databehandling och integritet
Med strängare krav på databehandling måste du se till att dina samtyckeslösningar är uppdaterade, och att du behandlar de uppgifter du samlar in på ett lagligt sätt. Alternativ till Google Analytics 4 är att använda europeiska analysverktyg, som Piwik Pro, eller att sätta upp server-side tracking för att helt äga din data.
6. Bygg relationer och nätverk
Få saker är mer värdefulla än en bra kunddatabas. Satsa på att bygga värdefulla kundklubbar och ha en strategi för att samla in e-postadresser och sms-mottagare. Detta ger dig möjlighet till direkt kommunikation med dina viktigaste kunder. Andra kanaler kräver nästan alltid att du lämnar marknadsföringsmedel för att kommunicera med dina följare.
Om du ska attrahera och behålla ditt nätverk måste du ge dem värde. Det kan vara inspiration och kunskap anpassad för medlemmar och exklusiva rabatter för att belöna de som följer dig.7. Fokusera på bra innehåll och en användarvänlig webbplats
Bra innehåll som ger värde, i kombination med intuitiva webbplatser, är fortfarande grundläggande för framgång. Prioritera tid för att arbeta med CRO, innehåll och intern länkning för att förbättra användarupplevelsen. Det är också dags att satsa mer på bloggandet, så att du kan placera dig bland de källor som AI-verktyg använder i sina svar. Detta gäller inte bara text, utan även bilder, videor eller annat visuellt innehåll.