De 4 viktigaste nyheterna du måste planera för i Google Ads
Datum publicerad
Datum uppdaterad
Shoppingresultatet blir mer levande, Performance Max för fysiska butiker och annonser med YouTube Shorts
Områdeschef, Regine Hemre, har varit på Google Marketing Live 2022 i Schweiz, Googles årliga evenemang där de delar produktnyheter och uppdateringar. Här är de fyra viktigaste Google Ads-uppdateringarna som du behöver bekanta dig med och överväga om du ska inkludera i din marknadsföringsplan.
Det här är nyheterna vi får dela offentligt. Om du vill ha ännu mer detaljer, bör du kunna få det exklusivt från din Google Ads-byrå.
Det finns inget datum för när dessa nyheter kommer att lanseras. Vissa är redan tillgängliga för utvalda användare, så håll ögonen öppna – plötsligt är alternativet tillgängligt i ditt Google Ads-konto!
YouTube följer TikTok
Liksom Instagram Reels har YouTube hoppat på den enorma TikTok-trenden med formatet "YouTube Shorts". Shorts har vuxit enormt i popularitet under det senaste året och Google har 1 miljard visningar per dag. Naturligtvis vill de att annonsörer ska dra nytta av denna räckvidd – och det är därför de introducerar möjligheten att annonsera på YouTube Shorts. Ingen i Visibility blev längre förvånad över den här nyheten.
Dessutom bör du också kunna ansluta till shoppingflödet på annonserna i YouTube Stories. Då kommer konsumenterna att ha möjlighet att klicka direkt på de olika produkter du vill visa tillsammans med din reklamfilm. Du har redan det här alternativet på vanliga YouTube-annonser.
Källa: Google
Vad betyder detta för dig som marknadsförare?
Om du redan använder YouTube som en del av din marknadsföringsmix bör du definitivt prova YouTube Shorts. Se om det formatet passar med det du redan marknadsför på YouTube.
Om du inte har anammat YouTube ännu, men upplever bra räckvidd och engagemang med Instagram Reels eller TikTok, bör du också lägga upp YouTube Shorts på din lista. På YouTube kan du potentiellt nå en helt annan målgrupp än de du möter via Instagram och TikTok.
Mer levande Shopping-resultat
Under Google Marketing Live visade Google upp ett mer visuellt och levande Shopping-resultat. Där ser vi färre produktbilder på vit bakgrund, och fler miljöbilder. Dessutom finns det fler möjligheter, som att användaren kan se flera typer av bilder av samma produkt med hjälp av bildspel, och att kunna utforska produkter från alla håll med 3D-modeller.
Om du har laddat upp 3D-modeller av dina produkter kan användaren faktiskt placera produkten i sitt hem för att se hur den kommer att se ut. Särskilt fördelaktigt är det om du säljer t.ex. möbler eller andra inredningsartiklar.
Källa: Google
Vad betyder detta för dig som marknadsförare?
Att Shopping-resultatet går åt det hållet är i grunden positivt. Du kommer att få möjlighet att visa upp dina produkter på ett nytt och rikare sätt, och detta kan ge potentiella köpare ett ännu bättre första intryck av dina produkter.
Samtidigt kommer du också behöva se över produktbilderna i din webbutik, speciellt om du inte redan har haft mycket fokus på det den senaste tiden.
Du måste sätta en översyn överst på prioriteringslistan om Shopping-annonserna är en viktig försäljningskälla i din webbutik. Om du nu fortsätter med enbart produktbilder på vit bakgrund kan du snabbt försvinna i mängden om dina konkurrenter är duktiga på att lägga upp miljöbilder, flera typer av produktbilder eller 3D-modeller.
Källa: Google
Annars är det också värt att nämna att Google testar att ha "checka ut"-knappen tillgänglig på själva Shopping-annonsen. Googles idé är att det ska bli ännu mer flexibelt för kunderna att köpa precis det de letar efter.
Men för dig som har en webbutik behöver inte denna testning vara uteslutande positiv. Det kan till exempel innebära att det blir svårare att få merförsäljning och kunden kan också få en svagare varumärkesupplevelse. Det kan innebära att de inte nödvändigtvis kommer ihåg att komma tillbaka till dig nästa gång de vill köpa något du säljer.
Performance Max för fysiska butiker
2021 introducerade Google den nya kampanjtypen "Performance Max". Denna typ av kampanj använder flera av Googles kanaler (inklusive Sök, Shopping, Display-nätverket, YouTube etc.) för att uppnå bästa möjliga resultat.
Hittills har den här typen av kampanjer bara varit effektiva när den fungerar för att skapa försäljningar eller leads på webbplatser. Framöver kommer det även vara möjligt för den här typen av kampanjer att arbeta med mål för butiksförsäljning, butiksbesök eller "Local Actions". "Lokala åtgärder" är en samlingsbeteckning från Google för olika evenemang som indikerar intresse för att besöka en plats, som att klicka på "visa vägbeskrivningar" i Google Maps.
Det här är goda nyheter för alla er som använder digital marknadsföring för att få in folk i fysiska butiker!
Ny kanalrapport i Google Ads
Denna nya källrapport kommer att visa – så långt det går att spåra – vilka källor och hur många källor en konsument besökte innan de köpte något i din webbutik. Detta hjälper oss att se en större bild av hur viktiga de olika källorna är i försäljningsprocessen utöver de källor som är "sista klicket" innan ett köp.
En liknande rapport har redan funnits i Google Analytics i flera år. Vi vet dock att en svaghet med denna rapport har varit att Google Analytics är extremt dåligt på att samla in insikter baserat på visningen av annonser ute på marknaden. Google Ads har varit bättre på detta, så vi får därför hoppas att den nya källrapporten innehåller mer av den här typen av insikter.
Små snacks för dig som hanterar ett Google Ads-konto
Tips för feed-optimering. I framtiden kommer Google att ge dig specifika tips och rekommendationer om hur du kan göra ändringar i ditt Shopping-flöde för att förbättra resultaten. Att ständigt förbättra ditt Shopping-flöde i sig kan ha en enorm inverkan på försäljningen! Här kommer några tips på vad du kan göra för att stärka ditt flöde!
Bildbibliotek. Du kommer med största sannolikhet redan att hitta detta på ditt konto, men Google fortsätter att utveckla biblioteket. Möjligheten att genomföra enklare former av foto- och filmredigering kommer snart!
Vet du inte var du ska börja? Vi är en marknadsföringsbyrå med närvaro i Malmö och Stockholm som hjälper dig med allt från SEO, annonsering, sociala media, strategi och insikt. Kontakta oss så hjälper vi dig komma igång med din marknadsföring.