Hem / Blogg / 9 smarta SEO-verktyg

9 smarta SEO-verktyg

Datum publicerad

03.05.21

Datum uppdaterad

19.07.23
Bokstäverna S-E-O med en cogghjul, förstoringsglass och moln

Synlighet har delat med sig av mycket kunskap om sökmotoroptimering i Synlighetsbloggen. Vi har förklarat hur du kan dela kunskap och bli den bästa experten som potentiella kunder söker upp, samt hur du kan få höga sökmotorsrankningar.

Nu ska vi dela med oss av vilka SEO-verktyg vi gillar att använda. Hoppas verktygen kommer att vara användbara för dig med!

Verktyg du kan använda för en sökordsanalys

Det viktigaste verktyget är ditt eget huvud. Maskiner har fortfarande problem med att se avsikten bakom sökningar. Det finns heller inga verktyg som kan förstå din verksamhet. Det finns dock många verktyg som kan hjälpa dig att göra en bra sökordsanalys!

Google Ads’ sökordsloggen

Om du har kört Google Ads-annonsering kan du få insikt i vilka sökord som faktiskt genererar affärer. Dessutom kan sökordsloggen innehålla "long tail"-sökord som kan vara användbar för ditt kunskapscenter eller din blogg.

Sökordsplaneraren

Pris: Gratis

Du hittar det här verktyget i Google Ads. Det är gratis att använda, men du behöver ett Ads-konto för att få åtkomst. Det här verktyget är väl lämpat för att hitta den genomsnittliga sökvolymen för olika söktermer som du tror kan vara relevanta. Dessutom erbjuder verktyget synonymer för orden du anger. Synonymerna kan vara mycket relevanta, men också irrelevanta. Du bör överväga orden noggrant innan du använder dem.

Keywordtool.io

Pris: Dels gratis och dels licensbaserat

Keywordtool är det mest robusta verktyget när du behöver hitta varianter av sökord du redan har. Du hittar många fraskombinationer av ett ord och inkluderar sökvolym samt trend över tid.

Med den betalda versionen kan du titta på sökvolymen på specifika geografiska platser. Både för ett eller flera länder och språk, men också ända ner på stadsnivå. Du kan också kontrollera sökvolymen för sökningar gjorda i andra sökmotorer än bara Google, som YouTube och Bing.

Google Search Console

Pris: Gratis

Google Search Console, tidigare Google Webmaster Tools, är en gratistjänst som kan ge dig värdefull information om din webbplats och de användare som besöker dig.

Du får bland annat information om söktrafik och vilka sökord besökare har använt för att hitta dig. Andra insikter du får är tekniska statusuppdateringar och "crawl-data" som kan hjälpa dig att hålla din webbplats synlig så snabbt och så ofta som möjligt.

Vill du veta mer om Google Search Console? Läs vårt inlägg: 5 goda skäl att använda Google Search Console.

Google Sök

Pris: Gratis

Det finns tekniker som hjälper kreativiteten när det kommer till sökordskombinationer. Om du skriver t.e.x. “_ sökord” i sökfältet på Google, föreslår Google fraser som börjar med andra ord än din sökterm. Du borde också ta en titt på “Sökningar relaterade till..” längst ned på resultatsidan.

Merge Words

Pris: Gratis

Detta verktyg låter dig kombinera flera olika ord. Toptal.com (tidigare Merge Words) kan bespara dig tid, om du vill kolla på sökvolymen på flera olika ordkombinationer.

Kombinera det med Keywordtool.io, där kan du kontrollera en sökordslista med upp till 700 sökfraser, och du har två kraftfulla verktyg som hjälper dig.

Verktyg för att kontrollera länkar och auktoritet

Länkbyggande är grundläggande för din synlighet online. För att nå bra ranking i Google bör du arbeta med både intern och extern länkning. Detta beror på att Google genomsöker alla webbplatser via länkar. Om det inte finns några länkar på sidan kan Google-roboten helt enkelt inte hitta den

Majestic

Pris: Delvis gratis och delvis licensbaserat

Majestic
ger dig insikt i bakåtlänkar till din webbplats. Här kan du se hur många och vilka externa länkar du har till din hemsida. Om du till exempel ska skapa flera omdirigeringar på din webbplats kan du använda Majestic för att kontrollera om någon av dessa sidor har bra länkar som skickar dem mycket trafik. I sådana fall kan du kontakta den som lagt upp länken och be dem uppdatera den.

Verktyg för teknisk SEO-analys

Screaming Frog

Pris: Delvis gratis og delvis lisensbasert

Screaming Frog används för att genomsöka webbplatser. Här kan du t.ex. hitta döda länkar, analysera sidtitlar och metatexter, hitta duplicerat innehåll, generera XML-webbplatskartor och mycket mer. Du kan använda denna data för att optimera din webbplats för att uppnå bättre organisk ranking.

Screaming Frog är ett program som laddas ner till din PC eller Mac.

DeepCrawl

Pris: Betalt

DeepCrawl
erbjuder flera verktyg. SEO Analytics Hub är en av dessa. Det fungerar på många sätt likt verktygen som presenteras ovan. Samtidigt kommer DeepCrawl att presentera data, i större utsträckning, för dig med hjälp av visuella bilder.

Båda verktygen ger dig många val för inställningar och filtreringsalternativ, men DeepCrawl kommer, enligt vår mening, att ge dig något fler alternativ. Hur mycket av detta du behöver är en annan sak. Det kan bli en fråga om tycke och smak, vilket av dessa två verktyg du föredrar.

Verktyg för att övervaka ranking

RankRanger

Pris: Delvis gratis och delvis licensbaserat

I RankRanger kan du lägga in sökord som du använder på din webbplats och följa utvecklingen i rankningar dagligen, månadsvis samt se övergripande utveckling från startdatum. Du kan även få en överblick över organiska konkurrenter som rankar på samma sökord som du.

SEM-rush

Pris: Betalt

SEM-rush är ett stort och kraftfullt verktyg. Förutom att det kan ge dig en överblick över positionen för sökord du spårar över tid, kan du även använda den för att göra sökordsanalyser, tekniska kontroller av hemsidan och få inblick i bakåtlänkar. Det finns även separata avsnitt anpassade för annonsören eller den som sitter på företagets konton i sociala medier.

Använder du andra verktyg som du är nöjd med?

Vill du ha hjälp av en SEO-byrå med lång erfarenhet? Synlighet hjälper dig på vägen mot att bli en auktoritet online.