Hem / Blogg / 7 trender som din marknadsföringsplan måste ta ställning till 2023

7 trender som din marknadsföringsplan måste ta ställning till 2023

Datum publicerad

02.01.23

Datum uppdaterad

09.02.23
SE blogginlägg topp bild mall 15

Planerar du på att driva marknadsföring utan cookies snart? Samarbetar du med influencers? Kommer AI att ta över ditt jobb?

Mycket tyder på att 2023 blir ett år då vi måste fortsätta planera för det oväntade. Företag som vågar testa och prova nya saker är ofta bättre förberedda på eventuella förändringar. Sådana företag utvecklar och bygger upp en arsenal av erfarenheter de kan bygga vidare på. Vågar du testa igen 2023?

Här får du 7 viktiga nyheter och trender som borde forma marknadsplanen för vilket framtidsinriktat företag som helst 2023.

1. Marknadsföring när allt blir olagligt

2023 blir året då Universal Analytics slutar samla in data och alla som vill fortsätta använda Google Analytics måste istället använda Google Analytics 4. Många, men långt ifrån alla, väljer att fortsätta med Googles analysplattform. Ett stort antal företag väljer verktyg som t.ex. inte baseras på cookies eller lagrar data i USA.

Dessutom kommer webbläsaren Google Chroma att göra samma sak som Safari och Firefox redan har gjort; blockera tredjepartscookies – men det är för närvarande uppskjutet till 2024.

Är du redo att marknadsföra när "allt" blir olagligt? Bygger du nätverk och arbetar strategiskt för att etablera värdefulla relationer? Har du datariggen som gör att du kan fatta bra beslut? Ett första steg, som är viktigt, är att få en ny analysplattform på plats. 

Känner du att du somnat i klassen och undrar vad det här handlar om? Börja med att titta på det här webbinariet om "Livet efter Google Analytics".

2. Influencers: En självklar del av marknadsföringsstrategin 2023

Influencer marketing växer snabbt. Konsumenter hittar och följer åsikterna från influencers de litar på innan de fattar ett köpbeslut. Det betyder inte nödvändigtvis att du ska lägga den största delen av din marknadsföringsbudget på ett samarbete med en av de största influencerna i Sverige.

Tvärtom. 

Hela 56% av de som investerar i influencers samarbetar med så kallade micro-influencers. De har vanligtvis flera tusen eller tio tusen följare. Även om antalet följare inte är högt är det ofta att micro-influencers skapar högre engagemang och trovärdighet bland sina följare än de influencers som har hundratals följare.

2023 bör du därför börja – eller fortsätta – bygga upp ett nätverk av influencers som du arbetar med. Hitta de som pratar regelbundet till din målgrupp, som lyckas engagera och inte minst de som representerar ditt varumärke på ett bra sätt. 

Vilka influencers har du planerat att samarbeta med under 2023? 

3. "TikTok"-ifiering av kreativt innehåll

TikToks publik fortsätter att växa, och plattformen är en källa till nya sociala trender och innehållsidéer. Videor där en personer talar direkt till kameran är populära på TikTok, och har fått spridning till andra typer av plattformar så som Instagram och Facebook. Till skillnad från övriga plattformar, behöver det inte alltid vara välkända influencers som syns i bild på TikTok. Användarna lyssnar lika gärna på en helt okänd person - så länge innehållet är trovärdigt och personligt. Andra trender som TikTok för med sig är virala ljudklipp, hashtags och communities som växer sig starka på plattformen.

Om du inte vill hamna på efterkälken bör du följa med på vad som händer på TikTok. TikTok-användarna tar sig upp i åldrarna, och även om din målgrupp inte befinner sig på TikTok idag, kommer din målgrupp beröras av de trender och innehållsidéeer som skapas där.

Skapa en TikTok-profil
och ta reda på vad som trendar i TikToks annonsbibliotek.

4. Kvalitet framför kvantitet för att vinna organisk sökning

Upplevelsen av din webbplats, och hur relevant den är för den som söker, är nyckeln till att vinna i sökningen 2023. Google har värderat "erfarenhet" högt i uppdateringarna som kom 2022. De har faktiskt lagt till ett extra E till riktlinjerna som används av "Google Search Quality Raters" så att den nu läser E-E-A-T (ERFARENHET, expertis, auktoritativitet, pålitlighet).

Läs mer om uppdateringen från Google här >>>


Mycket innehåll och långa texter ger inte nödvändigtvis bättre betyg. Kvalitet framför kvantitet är Googles mantra, och det bör vara ditt fokus när du producerar innehåll som du vill ska finnas i sökresultaten.

Dessutom kan du märka att det har skett en förändring i sökmönster. Vi tittar nu mer specifikt än tidigare. Det ger dig mer information om vad som är avsikten bakom sökningen och ger dig möjlighet att öka relevansen för din webbplats.

Läs mer om denna förändring i sökmönster här >>>

Ljudannonser på YouTube

Hösten 2022 lanserade Google möjligheten till https://support.google.com/goo... på YouTube. Med ljudannonser kan du nå din målgrupp medan de lyssnar på musik eller en podcast via YouTube. När nya annonsformat lanseras har du som annonsör en möjlighet att sticka ut. Dessutom får du ofta mycket kvar till marknadsföringsbudgeten om du är snabb med att testa nya möjligheter.

När Ipsos kan berätta för oss att 23% av den norska befolkningen över 18 år använder YouTube Music dagligen eller varje vecka, är det en kanal du verkligen bör överväga:

You Tube Music stats 2022q3 norge ipsos a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Kilde: IPSOS' SoMe tracker Q3'22

Kanske är ljudannonser på YouTube något nytt du kan testa utöver det du redan kör av podd- eller radioannonser? Eller har du inte provat ljudannonser än?

Ett annat annonsformat du verkligen bör överväga under det kommande året är ljudannonser i poddar. Användningen av poddar växer i alla åldersgrupper. Det är särskilt högt i åldersgruppen 18-39 år, bland den del av befolkningen med högre utbildning och personer som bor i Oslo.

Kantar Podcast Hvem horer pa podcast a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Källa: Konsument- och mediamarknadsundersökning av Kantar 2021 med Acast

Till skillnad från radio, som ofta används som bakgrundsljud, lyssnar de flesta på poddar med hörlurar. Det gör att du får en aktiv lyssnare via podcast i större utsträckning. Kommer du med ett relevant och bra budskap kan du skörda guld.

Undrar du vad det finns för poddar? Här kan du se de populäraste poddarna i Norge och vad de handlar om >>>

6. Digital TV-annons och annonser utanför hemmet blir mer tillgängliga

Det går redan nu att köpa tv-annonser och digitala "out-of-home"-annonser programmatiskt i Norge, men inte via alla plattformar och ofta med begränsat lager.

2023 kommer det förhoppningsvis att öppnas upp för mer lager och tillgänglighet, så att ännu fler kan dra nytta av att hantera sina kampanjer från en och samma plattform.

Discovery+ har redan en del tillgängligt för programmatiska digitala tv-annonser. Detta ska inte förväxlas med TV-reklam som sänds på linjär TV. De kan inte beställas programmatiskt. Digital-tv-annonser är korta videoannonser som visas när innehåll streamas på respektive plattform. Både Discovery+ och TV2 Play jobbar på att hitta lösningar så att mer inventering kan göras tillgängligt programmatiskt, men konkurrensen är hög, så tills vidare rekommenderas det att beställa direkt om du behöver säkra visningar.

Digitala "out-of-home"-annonser (DOOH) har redan varit tillgängliga i ett år i Norge, och allt fler annonsörer tar med detta som en del av marknadsmixen. DOOH är annonser som du ser på skärmar ute i stadsbilden, till exempel på flygplatser, buss- och tågstationer, köpcentrum eller på gator och torg.

Jcdecaux norway tilgjengelige viewed impressions a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Kilde: JCDeacaux

JCDecaux har gjort 100% av sitt digitala lager tillgängligt för programmatiskt köp, och där kan du få tillgång till ett rikstäckande nätverk med över 500 skärmar där du kan köpa ända ner till enskilda platser på timbasis. Det är troligt att även resten av utomhusspelarna kommer att börja sälja under 2023.

Visar du redan reklam på tv och digitala skärmar ute på stan? Eller kanske är 2023 året då du testar en tv-annons för första gången, eller tar reda på om DOOH-annonser är något för ditt företag?

Läs också: Fördelarna med programmatisk annonsering >>>

7. AI och virtuell verklighet

Hösten 2022 kom allmänt tillgängliga AI-verktyg som kan producera text och bilder i en kvalitet som nästan inte går att skilja från det vi människor producerar. Blir 2023 året då vi kan ta bort "nästan" från den meningen?

Det är ingen nyhet att tekniken någon gång kommer att lösa olika uppgifter bättre än människor, men nu känns det närmare än tidigare. AI-tekniken utmanar nu hur vi producerar text och bilder. Mycket tyder också på att införandet av AI-chatbotar kommer att påverka hur vi får svar på olika frågor.

https://chat.openai.com/auth/l...

Aftenpostens teknikjournalist Per Kristian Bjørkeng ifrågasätter Googles framtid som sökmotor och att den återigen kommer att få ett starkt genomslag på Googles annonsmarknad. Paul Buchheit, mannen som grundade Gmail, går så långt som att hävda att Google kommer att drabbas av samma öde som Gula Sidorna. "De Gula Sidorna brukade ge "bra affärer", men sedan blev Google så bra att alla slutade använda Gula Sidorna. AI kommer att göra samma sak för webbsökning”.

Google ligger långt framme i utvecklingen av AI-teknik och kommer inte att ligga på latsidan medan världen förändras. Nya annonsformat och funktioner lanseras kontinuerligt för att säkerställa att de har lösningar som annonsörer ser värdet av att använda.

Marknadsförare måste helt enkelt älska, eller lära sig älska, den utvecklingen sker snabbt. Det finns en konkurrensfördel i att vara tidig och våga testa nya saker.

Det här går aldrig ur tiden

Det finns några trender som har funnits med oss ​​ett tag och som fortsätter att dominera. Video är fortfarande den snabbast växande typen av innehåll på nätet, och det är särskilt de korta videorna som alla vill ha.

Annonsörer kan lita på maskininlärning för flera processer i både Google Ads och Meta-plattformen, som tidigare har varit mycket tidskrävande. Det berövar inte marknadsförare deras jobb. Å andra sidan frigör det mer tid för att utveckla effektiva kreativa koncept och marknadsföringsstrategier.

Det kanske viktigaste att fokusera på i marknadsplaneringen för 2023 är varumärkesbyggande och positionering. På en marknad där köpkraften är försvagad blir det avgörande att bygga upp en tydlig position. Upplever du tillväxt för att marknaden är med dig? Vad då när marknaden vänder? Då gäller det att ha positionerat sig rätt och se till att man är "top-of-mind" istället för konkurrenterna!

Håll dig uppdaterad under hela 2023 – anmäl dig till nyhetsbrevet och få användbara artiklar och case i din brevlåda varje vecka!