7 tips: Så ökar du försäljningen i din e-handel
Datum publicerad
Datum uppdaterad
Arbetar du kontinuerligt med att förbättra och optimera köpupplevelsen i din e-handel kan resultatet bli en rejäl omsättningsökning i slutet av året.
Tidigare i år bjöd vi in Simon Aaen Vaala, CSO på Hello Retail, till ett webinar. Där kom han med 7 konkreta tips på hur du kan öka konverteringsgraden och det genomsnittliga ordervärdet i din e-handel samtidigt som du ger dina kunder en bra köpupplevelse.
Du kan få en inspelning av webbinariet gratis här, eller läsa vidare för att få en kort sammanfattning!
7 tips för ökad försäljning i din e-handel
Vi pratar ofta om hur viktigt det är att generera trafik till webbutiken från olika kanaler, men hur kan man säkerställa att de som kommer till hemsidan faktiskt gör ett köp? Att de köper "så mycket som möjligt"? Och att de kommer tillbaka till dig nästa gång?
Tips 1: Gör det enkelt att lägga till mer i varukorgen
Det finns ingen enklare att sälja till än dina befintliga kunder. Genom att göra något så enkelt som att visa ytterligare produkter, rekommenderade produkter, bästsäljare eller reavaror på dina produktsidor kan du få de som redan köper att köpa mer – merförsäljning med andra ord.
Det som är viktigt att se till är att förslagen du visar på produktsidorna upplevs som relevanta för kunden. Om du kommer med bra, relevanta förslag kommer det att göra köpupplevelsen enklare och effektivare för köparen.
Simon visade ett exempel från Cykelexperten i Danmark. På deras hemsida kan du t.ex. få en lista över alla flaskhållare som passar just den cykel du tittar på. Då är det enkelt för dig att lägga till en flaskhållare i varukorgen i samma slag. För dig som kund känns detta som bra service, eftersom du blev påmind om att du kanske skulle behöva en flaskhållare, och den behövde du inte heller leta efter.
Merförsäljning är därför både fördelaktigt för e-handeln, som ser ett ökat genomsnittligt ordervärde, och en bra köpupplevelse för kunderna.
Tips 2: Spela på brådska
Det är svårt att få kunder att köpa en produkt som de inte vill ha, men du kan påverka dem att köpa något de VILL köpa idag snarare än imorgon. Om kunderna bestämmer sig för att vänta en dag eller två är risken stor att de går tillbaka till Google. Då kanske de hittar någon av dina konkurrenter istället för dig. Därför handlar brådska om att få dem att handla när de redan finns i din e-handel.
Vem har inte blivit lite stressad av meddelanden som "limited edition", "x left in stock" eller tidsbegränsad rabatt?
Skapa brådska, men se till att meddelandet inte har en negativ effekt, eller att de blir för "noga". Att visa lagerstatus på hemsidan kommer åtminstone att bidra till en bra användarupplevelse. Så kan en nedräkning tills en rea är över, så länge rean faktiskt är över och inte bara börjar igen om ett par dagar med en liten twist. Dina kunder ser snabbt igenom det.
Fundera igenom vilka budskap som passar ditt varumärke och använd brådskan klokt.
Tips 3: Använd och visa kundrecensioner
Kundrecensioner, eller "recensioner", skapar trygghet. Därför kommer de att kunna öka både konverteringsgraden och det genomsnittliga ordervärdet i din webbutik.
Du kan också använda recensioner för att sticka ut i Googles sökresultat vad gäller Shopping:
Även i betalda och organiska sök:
Det finns flera leverantörer av system som effektiviserar bearbetningen och utnyttjandet av kundrecensioner, inklusive Trustpilot, Yotpo och Lipscore.
Vill du veta mer om hur du ska använda kundrecensioner i din e-handel är du välkommen att kontakta oss.
Tips 4: Bygg e-maillistor
Låt oss säga att du har en konverteringsfrekvens på 2% på din e-handel. Detta säger oss att de allra flesta som besöker dig inte är redo att köpa direkt. Inspiration och fönstershopping har flyttats från fysiska butiker till det digitala, särskilt under coronapandemin.
Du måste se till att de kunder som inte är redo att köpa just nu, återvänder till din e-handel när de äntligen är klara med betalkortet. Ett billigt och effektivt sätt att hålla kontakten med dina kunder är att skicka dem nyhetsbrev via e-mail.
Så hur får du dina kunder att prenumerera på ditt nyhetsbrev?
Här är några effektiva metoder för att hämta e-postadresser:
- slide-in/pop-ups
avsluta popup-fönster med avsikt
spara önskelistan
gratis e-guider och användbart innehåll
tävlingar
Facebook Lead Ads
Lead Form Extension på Google
"Pop-ups? Är det inte bara irriterande?”, tänker du kanske?
För många företag kan popup-fönster faktiskt vara mycket effektiva när det gäller att samla in e-mailadresser. Men man ska vara försiktig med att det inte blir för mycket. Vi rekommenderar att du testar för att hitta balansen.
Du bör testa och ta reda på:
Vilka budskap fungerar för ditt företag?
Hur mycket text är bra?
Vilka sidor ska ha popup-fönster?
Hur snart ska de dyka upp (inte för sent, inte för tidigt)?
Tips 5: Smarta e-mail - "Din bästsäljare"
Vad mer kan du egentligen göra mer än nyhetsbrev när du väl har samlat alla dessa e-postadresser? Nu kan du kommunicera med dina kunder före, under och efter att de har gjort ett köp. Då är möjligheterna nästan oändliga. Och med automatiska system kommer det mesta av arbetet att göras av sig självt.
Du kan till exempel skicka e-postmeddelanden med dessa rubriker:
"En av produkterna du tittade på är nu på rea"
"Produkten på din önskelista finns nu i lager igen"
"Köp med delbetalning från Klarna"
"Vi saknar dig, titta vad som precis kommit till butiken"
"Grattis på dagen, här är din rabattkod
Nyckelordet är att göra mejlen så personliga och relevanta som möjligt.
Glöm inte påminnelser om du säljer påfyllningsvaror! Har en kund köpt ett paket hundmat som räcker i tre månader? Skicka ett påminnelsemail till dem efter två och en halv månad och se till att de handlar hos dig nästa gång också.
Tips 6: Bli informerad när något går fel
Inom e-handel finns det många komplexa system som körs i bakgrunden, och det är oundvikligt att “buggar” eller fel i dessa system ibland uppstår. Se till att du, eller någon annan webbansvarig, meddelas om det skulle uppstå, för att få problemen åtgärdade så fort som möjligt.
Ju längre problemen förblir olösta i din e-handel, desto fler kunder försvinner till närmaste konkurrent. Då kan du förlora potentiell försäljning.
Tips 7: Smart merförsäljning med insikt om besökare
För att få bästa möjliga effekt av dina merförsäljningsaktiviteter på hemsidan bör du också sträva efter att göra merförsäljningen så personlig som möjligt.
Hur väl känner du dina kunder egentligen? Vet du vilka dina mest lojala VIP-kunder är? Och kanske ännu viktigare, vet du vilka av dina produkter som skapar det högsta livstidsvärdet? Och i så fall, vad gör du för att marknadsföra dessa produkter?
Med hjälp av Hello Retail kan du se vilka kunder och vilka produkter som återkommer mest över tid. Det är inte nödvändigtvis samma produkter som har högst marginal på kort sikt. Simon sa att med en av sina kunder fann de att kunder som först köpte Lego från dem hade ett mycket högre livstidsvärde än de som inte gjorde det.
Hitta dina bästa kunder och målgrupper med insikt i all data du har, och belöna dem med erbjudanden och tidig tillgång till produkter som ingen annan får.
Vad ska du göra för att öka försäljningen i din webbutik?
Tack till Simon på Hello Retail för alla bra tips på hur du kan öka omsättningen i webbutiken. Om du är snabb kan du få några av dem på plats innan vi är mitt i årets mest hektiska shoppingsäsong. Och så plötsligt blir en konverteringsfrekvens på 2,5% mot en på 2% ganska mycket pengar!
Vill du öka försäljningen i din e-handel?
Om du vill få ännu mer insikt gällande de 7 tipsen kan du ladda ner webbinariet med Hello Retail här – helt gratis!