7 tips på vad du bör dela på sociala medier under julen
Datum publicerad
Datum uppdaterad
Har du planerat vad du ska lägga upp i jul? Här får du konkreta tips på vilka typer av inlägg du kan dela i december!
Julen närmar sig med stormsteg, och om du inte har börjat planera vad du ska dela på sociala medier än – då är det hög tid att börja nu!
Säsongsbaserad marknadsföring och årshjul är viktiga verktyg att använda för att säkerställa att du når rätt målgrupp, med rätt budskap, i rätt tidsram. Du måste välja de årsdagar som är relevanta för de tjänster eller varor du erbjuder och som passar dina kunder. Chansen är stor att november och december är dina viktigaste försäljningsmånader på året och då är det en bra idé att göra en plan.
Är inte december den stora försäljningsmånaden för ditt företag? Då kan du ändå hjälpa till att skapa lite julstämning i flödet. Du kan skörda frukterna senare om du lyckas hålla dig top-of-mind hos kunderna på ett bra och relevant sätt under lågsäsong.
Nedan: Brunchstället i stan kanske inte är det första man tänker på vid jul, men café Jord i Malmö har lyckats skapa julstämning i sitt Instagramflöde ändå.
Använd årsdagar för att skapa publiceringsschema
Runt jul är det mycket som händer och många datum att ta itu med. Börja med att göra en lista över viktiga datum och årsdagar i december. Dessa är ofta en bra utgångspunkt för att skapa innehåll, erbjudanden och kampanjer: Vilka dagar är det relevant att du delar något?
Här är en lista över de viktigaste årsdagarna:
Luciadagen (13 december)
1-4. söndag i advent
Julafton (24 december)
Juldagen (25 december)
Annandag jul (26 december)
Nyårsafton (31 december)
Precis som julen kan komma lite för tidigt, kommer det nya året ofta lite för tidigt. När du nu är väl igång med planeringen är det bra att ta med början på året också. Gör åtminstone en plan för januari. Du kommer tacka dig själv för att du varit ute i god tid, och kan börja året med lite lägre axlar.
Lägg så mycket du kan i ett planeringsverktyg – både för slutet av december och början av januari – och njut av att kunna koppla av under semestern med familj och goda vänner medan det fortfarande är aktivitet i dina kanaler!
Tips 1: Dela information om öppettider och erbjudanden ofta
Har du några speciella erbjudanden inför jul? Kanske en kväll med julklappsshopping och extra bra erbjudanden? Nattöppet eller utökade öppettider? Kanske en julkalender med tidsinställda erbjudanden från dag till dag? Eller har du egna säsongsprodukter i juletid?
Dela det och dela det ofta. På olika sätt med olika vinklar och varierande innehåll.
Nedan: The Body Shop har ett eget julsortiment som passar julen.
Gör det så enkelt som möjligt för dina kunder att hitta information som är viktig och lägg upp den ofta både som story och i flödet. Skapa en separat höjdpunkt på din Instagram-profil som informerar allt kunder behöver veta, eller bifoga ett inlägg till ditt Facebook-flöde.
Nedan: Här har NGIR - sophanteringsföretag i Nord Hordaland informerat om öppettider under julen på ett julaktigt sätt.
Tips 2: Skapa roligt och relevant innehåll inför julen
Vad sägs om en julklappsguide med tips till mamma, pappa, syskon, äventyraren, personen som har allt eller partnern? Låt dina anställda erbjuda sin expertis genom att föreslå presenter som kan hjälpa dina kunder att hitta den perfekta julklappen.
Julklappsguider kan vara omfattande listor på hemsidan, eller enkla inlägg där du lyfter fram några produkter åt gången.
Nedan: Här kan du se ett exempel på hur du kan designa en presentguide som kan anpassas till olika delar av din målgrupp + ett exempel på ett enkelt presenttips från Kitch'ns Facebooksida.
Du behöver inte begränsa dig till att prata om julklappar heller. Visa upp de fem bästa klänningarna för julfestsäsongen, vilka rätter som står på julmenyn och hur stämningen blir om julfesten hålls i era lokaler. Eller så kan du vara kreativ när du skapar relevans mellan ditt företag och julen, som SINTEF har varit här:
Tips 3: Kör en tävling eller "give away"
Julen är den perfekta tiden för "give away" och tävlingar! Välj ett fint pris som är relevant för din målgrupp och vad du erbjuder. Extra trevligt är det om det man ger bort stämmer överens med julsäsongen också. Gör det enkelt att delta i tävlingen, och ge tydliga riktlinjer för när och hur vinnaren dras. Och glöm inte att dela när du har dragit en vinnare. Kanske kan du få vinnarna att dela på sociala medier också?
Tips 4: Visa personerna bakom företaget
Om det finns en tid då det är tillåtet att spela på känslor och det mänskliga inslaget i företaget, så är det nu! Folk vill se människorna de möter när de går in i en butik, kocken på restaurangen där de har julfest och personerna som svarar i telefon för kundtjänst.
Vad sägs om att fråga de anställda vad de vill? Låt dem visa upp sina bästa julklappstips eller kanske de kan prata om sina finaste jultraditioner?
Nedan: Här rekommenderar The Body Shop produkter som passar perfekt för en julkalender med anställda i någon av deras butiker.
Tips 5: Vad händer "bakom kulisserna"?
Julpyntar du butiken? Packar ni upp julvaror på lagret? Eller har du julfest med de anställda? Visa upp det!
Ta med dig dina kunder på förberedelserna, och visa "sneak peaks" på vad som händer bakom kulisserna på vägen. Folk älskar att se de mindre polerade sidorna av ett företag på sociala medier. De vill vara med i det som händer från dag till dag. Släpp in dem!
Tips 6: Gör en sammanfattning av året
Vad sägs om att samla det senaste årets bästsäljare? Visa upp de viktigaste nylanseringarna du gjort? Eller andra saker som hänt under året? Det kan ge en rolig och informativ sammanfattning som både kan fungera som en påminnelse och inspiration i slutet av året. Till exempel, som Den Nationale Scene i Bergen har gjort här, där de har sammanfattat alla föreställningar de hade 2021:
Tips 7: Sprid julstämning där du kan
En tomteluva på loggan, några snökristaller på hemsidan eller Instagram-stories med "It's beginning to look a lot like Christmas" som bakgrundslåt. Det krävs inte mycket för att skapa julstämning. Och nu på julen är det tillåtet att fortsätta och vara lite extra cheesy.
Gör små videoklipp, roliga rullar eller lägg upp en bild på de anställda i fula jultröjor för att önska en god jul och ett gott nytt år från företaget.
Har du några idéer på inlägg att dela för ditt företag i december? Då är det bara att sätta igång!
Vill du ha fler tips eller råd kring ditt företags strategi på sociala medier? Synlighetsspecialister i Malmö är redo.