Hem / Blogg / 7 metoder för att ta reda på vilka ord din målgrupp använder

7 metoder för att ta reda på vilka ord din målgrupp använder

Datum publicerad

19.01.23

Datum uppdaterad

28.11.23
SE blogginlägg topp bild mall 14

När du använder samma språk som din målgrupp kommer de att känna att du förstår dem. Det bygger förtroende.

Finns det någon speciell jargong bland målgruppen? Använder dina kunder andra ord för att beskriva sina behov än vad proffs på företaget skulle använda. Vad betonar målgruppen när de går för att köpa produkter eller tjänster ditt företag erbjuder. Denna insikt är väsentlig för att förbättra försäljnings- och marknadsföringsresultat.

Det finns många olika sätt att lära känna din målgrupp bättre. Här är sju olika metoder du kan använda för att ta reda på vilka ord och fraser du bör betona:

1: Intervjua befintliga kunder

Att genomföra intervjuer är ett fantastiskt sätt att verkligen lära känna sina kunder.

Om du har tid att genomföra en serie intervjuer med befintliga kunder kan detta vara det bästa sättet att få de insikter du behöver.

Ta dig tid att formulera rätt frågor. Du vill att den som intervjuas ska använda sina egna ord för att beskriva dina produkter och ditt företag, på ett naturligt sätt.

2: Skicka ut enkäter via e-post

Att genomföra en-till-en-intervjuer med kunder kan vara tidskrävande. Då är e-postundersökningar ett billigare sätt att höra av sig.

När du skickar ut enkäter bör du ställa flera frågor om vad det upplevda värdet av din produkt är. Med rätt frågor kommer du att kunna avslöja vad dina befintliga kunder tycker om produkten, och hitta mönster i hur dina kunder uttrycker sig.

För att åstadkomma detta är du beroende av att redan ha en e-postlista med kunder som aktivt har godkänt att få e-postmarknadsföring från dig. Den listan bör ha en viss storlek – gärna flera tusen mottagare – så att svaren du får tillbaka faktiskt kan ha en viss statistisk signifikans för din målgrupp. Det är inte ovanligt att få svarsfrekvenser så låga som 10-20%.

Det kan vara smart att skicka ut enkäten med ett incitament att fylla i. Vad sägs om att dra en vinnare av ett presentkort bland de som svarar? Eller kanske alla som tar sig tid att svara kan få en rabattkod, eller extrapoäng i din kundklubb?

3: Undersökningar på din webbplats

Det finns mycket bra tredjepartsverktyg för att skapa och samla in insikter på webbplatsen i form av undersökningar. Med en kort och koncis enkät som dyker upp vid rätt tillfälle kan du få god inblick i hur målgruppen använder webbplatsen.

En sådan undersökning är ett särskilt bra sätt att komma i kontakt med potentiella nya kunder. De besöker gärna din hemsida, även om de inte har köpt av dig ännu. Kanske kan du ta reda på vad som krävs för att övertyga denna del av målgruppen?

4: Prata med säljare och kundtjänstavdelningen

Vem pratar med dina kunder varje dag? Det är dina säljare och kundtjänstpersonal. De har daglig kontakt med din målgrupp, och har värdefull kunskap som du kan använda i din marknadsföring.

Troligtvis kan de redan nu ge dig massor av input om ord och uttryck som kunder använder, samt typiska frågor och funderingar som de ofta tar upp. Du kan också be dem att anteckna vilka ord och fraser som upprepas när de pratar med kunder i framtiden. Då kommer du att kontinuerligt kunna följa din målgrupps utveckling.

5: Läs recensioner hos dig själv och dina konkurrenter

Om du har recensioner på din webbplats är det ett bra ställe att börja för att ta reda på vilka ord och fraser som används om det du säljer. Men begränsa dig inte till webbplatsen. Du hittar ofta användbara recensioner och kommentarer på sociala medier, såväl som i Google Business Profile och andra recensionswebbplatser och tjänster.

Du kan också titta på recensioner på dina konkurrenters webbplatser och sociala profiler. Du kan inte bara få en inblick i din målgrupps språk. Du kan också få en förståelse för vilka smärtpunkter de har när du väljer de produkter du säljer. Potentiellt kan du också ta reda på varför de väljer dig framför andra konkurrenter och vice versa.

Är du i rätt bransch kan du även hitta forum, till exempel på Reddit, där särskilt intresserade kunder diskuterar produkter inom din bransch. Kanske kan du börja chatta med dem där? Flera företag har haft framgångsrika samarbeten med sådana forum, där de fått hjälp med produktval och produktutveckling.

6: Håll ett öga på interna sökningar på din webbplats

Sökfältet på din webbplats är som en kort konversation med din målgrupp. Där berättar målgruppen exakt vad de letar efter. Du kan använda denna insikt för att anpassa språket på webbplatsen.

I dessa sökningar kan du också hitta annan användbar information. Du kan till exempel se om det finns säsongsmässiga svängningar i efterfrågan, och vilka produkter som kanske borde vara lättare att hitta.

Kontrollera den interna sökrapporten i ditt analysverktyg, och skapa en rutin för att kontrollera den med jämna mellanrum.

7: Gör en sökordsanalys

En sökordsanalys är ett verktyg för att hitta rätt och viktiga sökord för din webbplats. Genom att samla in nyckelord, och kontrollera sökvolymerna för de orden, kan du göra ett välgrundat val om vilka ord som är viktigast för ditt företag att synas på. Analysen ger också insikt i vilka ord du bör använda i kundkommunikation.

Hur man skapar en sökordsanalys - inklusive gratis mall >>>


Använd verktyg som sökordsplaneraren i Google Ads och Google Trends för att få snabb inblick i vilka sökord din målgrupp använder. Då kan du också upptäcka trender och förändringar i sökmönster så tidigt som möjligt.

Läs mer om hur du använder dessa och andra verktyg här >>>

Använd samma ord som din målgrupp

Om du lyckas kommunicera på ett sådant sätt att din målgrupp tänker ”ja, här har jag hittat en leverantör som verkligen förstår mina behov” – ja, då har du gjort vägen till en försäljning betydligt kortare.

När du använder samma ord som din målgrupp kommer du att uppfattas som mer relevant. Metoderna som beskrivs ovan kommer att vara till stor hjälp för att få denna insikt. När du lär dig din målgrupps språk är nästa steg att anpassa kommunikationen i alla kanaler och ytor där din målgrupp finns. Det kan vara i annonser, i e-post, i kundvagnen på hemsidan, i chattlösningen och i sociala kanaler.

Behöver du hjälp att komma igång? Synlighetsspecialister i Stockholm och Malmö är redo. Vill du ha fler tips och tricks för hur du kan förbättra din marknadsföring? Följ oss på LinkedIn!