Hem / Blogg / 5 poddar som alla marknadsförare borde följa

5 poddar som alla marknadsförare borde följa

Datum publicerad

14.11.22

Datum uppdaterad

21.11.22
Om oss Astrid Ørjan 32611cbc5439a770059117d6e71d36b4

Podcast-formatet är ett fantastiskt sätt att lära sig om nya trender, verktyg och arbetssätt inom digital marknadsföring.

Det bästa med poddar är att du kan bli inspirerad och hålla dig uppdaterad medan du går en promenad, lagar mat eller går till jobbet.

Här har vi samlat 5 av våra favoritpoddar för marknadsförare inklusive förslag på ett avsnitt som du kan testa först för att se om det är något för dig!

EDGE of the Web – ett amerikanskt perspektiv på digital marknadsföring

EDGE of the Web är en amerikansk podcast från SEO-företaget Site Strategics som veckovis pratar om allt från sökmotoroptimering och sökannonsering, sociala medier och content marketing till de senaste nyheterna inom marknadsföring i allmänhet.

Här får du ett helhetsperspektiv genom spännande intervjuer med personer som arbetar som specialister inom t.ex. YouTube, Google My Business, Instagram etc.

Det är en gedigen inspirationskälla för hur du kan utveckla dina kanaler ytterligare, och ett bra sätt att hålla dig uppdaterad om trender som så småningom kan nå den svenska marknaden.

Förslag på avsnitt: "Inbound Marketing is a Romance w/Norm Vogele
", avsnitt 511.

Här får du ett helhetsperspektiv genom spännande intervjuer med personer som arbetar som specialister inom t.ex. YouTube, Google My Business, Instagram etc.

E-handelstrender – Svensk insikt för nätbutiker

Ehandelstrender är en favorit bland många av oss och leds av den svenska journalisten Urban Lindstedt, som har följt e-handelns utveckling i över 20 år.

Nya avsnitt publiceras varje måndag.

I podden delar Sveriges ledande e-handelsprofiler med sig av sina berättelser och erfarenheter om hur man lyckas med näthandeln, vad de tror kommer hända i framtiden och vad som krävs för att behålla konkurrenskraften på en marknad som förändras snabbt. Du får höra erfarenheter från chefer och marknadschefer, och lära dig om framtidens tekniska lösningar, verktyg och arbetssätt.

Förslag på avsnitt: "Våga bli en vinnare i krisen – tillbaka till grunderna"
, publicerad 20 oktober 2022. 

Just nu går vi mot svåra ekonomiska tider, eller som det står i beskrivningen om avsnittet, ”E-handel står inför ett ett stålbad.” Det här avsnittet går igenom alla viktiga hygienfaktorer som behöver vara på plats. Det är tryggt att lyssna på en erfaren person som Katrin Lundgren, vd och grundare av e-handelsplattformen Kodmyran.

Sökpodden – SEO-nördens podcast

Sökpodden är "för dig som gillar Google, Facebook, SEO och SEM". Det här är en podcast för digital marketing-nördar, oavsett om du vill lära dig mer eller om du vill höra likasinnade reflektera över frågor du själv stöter på i ditt arbete. Podden diskuterar allt från detaljer om uppdateringar i Googles algoritmer till allmänna trender inom marknadsföring.

Sökpodden ges ut en gång i månaden och drivs av Michael Wahlgren, grundare av sökbyrån Pineberry.

Förslag på avsnitt:
 "Gratis SEO-verktyg"
, avsnitt 45.

I det här avsnittet får du en bra inblick i flera moment som ofta ingår i Wahlgrens avsnitt. Först pratar vi om de gratis-verktyg som finns på marknaden för att optimera för sökning. Du får då höra när Wahlgren tittar på lyssnarnas hemsidor och snabbt utvärderar dem ur ett SEO-perspektiv.

Social Media Marketing Podcast – Allt om och runt SoMe

Är du den i ditt företag som har en eller flera sociala kanaler? Då är det värt att prenumerera på Social Media Marketing Podcast. Denna podcast har legat på topplistorna över världens bästa poddar för marknadsförare i flera år, och produceras av Social Media Examiner, en onlineresurs för företag på allt som rör sociala medier.

Här får du framgångsberättelser och intervjuer med personer som arbetar professionellt med sociala medier, både på övergripande och detaljerad nivå. Du hittar varierande avsnitt som kan ge dig allt från inspiration till hur du kan förbättra video, bilder och text i det du delar, till detaljerade tips och metoder för att göra din annonsering mer effektiv i de olika kanalerna.

Förslag på avsnitt:
 "Framgångsrika Facebook-annonser på en liten budget"
, avsnitt 398.

I en intervju med Facebook Ads-experten Tara Zirker får du insikt i hur du kan få små budgetar att räcka långt på Facebook. De diskuterar bland annat hur du kan skriva annonstext för både kort och lång visningstext, och hur du kan gå tillväga när du testar olika bilder i din kampanj.

Om du hellre vill höra svenska än engelska kan vi även rekommendera Social by default.

Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund

Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund är en riktig guldgruva för alla digitala marknadsförare. Det finns så många ärliga och detaljrika intervjuer med branschens bästa! Tony Hammarlund, som själv är marknadsförare, är genuint nyfiken på alla ämnen som han väljer att lyfta i podcasten. Det är nästan så att han förutspår lyssnarnas frågor under intervjuerna. Klockrent!

Förslag på avsnitt: “Generalist vs Specialist: Så väljer du väg som marknadsförare”, avsnitt 96. 

Det var svårt att välja ett avsnitt men det här är väldigt intressant. I det här avsnittet pratar Arash Gilan, VD för Viva Media, och Tony, om att vara generalist eller specialist samt hur olika val kan påverka en karriär inom marknadsföring. Det är en fin översikt över alla möjliga val man kan göra, vrida ut och in från både individens och företagets perspektiv. Det är ett fint avsnitt som vi tycker är relevant för många.

Vi vill såklart nämna avsnittet med Synlighets egen Alexander Öqvist. Det kan du hitta här: "Off-page SEO och att bygga länkar: Alexander Öqvist", avsnitt 69.

BONUS PODD! Under femton – bli lite smartare på 15 minuter

Under Femton är med sitt kortare format perfekt på vägen till jobbet. Varje måndag kan du vara säker på att du på bara 15 minuter kommer att lära dig något nytt eller få nya perspektiv på ett ämne. Det kan vara allt från ny teknik och digitala fenomen till små intervjuer.

Podden drivs av Henrik Smolak, som är vd för medieteknikföretaget Strossle.

Föreslag på avsnitt: "Digitalisering ur ett barns perspektiv", avsnitt 121.

En kort intervju med 11-årige Benjamin Mankowitz och hans tankar om teknik, den digitala nutiden och framtiden. Uppfriskande perspektiv på en föränderlig vardag som kanske inte förändras tillräckligt snabbt för de unga.

Välj ett avsnitt som du tycker låter intressant och anmäl dig som frivillig att göra hushållsarbete, gå ut med hunden eller shoppa. Med en bra podcast i örat kommer du att leta efter små luckor i vardagen där en öronpropp får plats. Och samtidigt blir man lite smartare och bättre rustad för att klara jobbet. En win-win situation tycker vi.

Håll dig uppdaterad inom digital marknadsföring och anmäl dig till nyhetsbrevet 👇